Alibaba wil warenhuisketen Intime kopen
Internetgigant Alibaba wil een meerderheidsbelang verkrijgen in de Chinese warenhuisketen Intime. De groei van e-commerce en retail vlakt af, maar in combinatie met elkaar ziet Alibaba mogelijkheden.
Alibaba en Shen Guo Jun, oprichter van Intime, hebben een openbaar bod uitgebracht op de aandelen Intime die aan de beurs van Hong Kong staan genoteerd. Zij bieden 10 Hong Kong-dollar (1,22 dollar); een premie van 42 procent op de koers van 7,03 Hong Kong-dollar op 28 december. Op die dag werd de handel in het aandeel stilgelegd, nadat bekend werd dat een bod om Intime van de beurs te halen werd voorbereid.
Intime bezit 29 warenhuizen en exploiteert 17 winkelcentra in China's grootste steden. In 2014 verkreeg Alibaba al een kleine 28 procent van de aandelen. Nu moet dat belang uitgroeien tot een controlerend meerderheidsbelang van 74 procent. Oprichter Shen bezit 9,17 procent van alle Intime-aandelen en wil dat uitbreiden tot 26 procent. In 2015 investeerde Alibaba al een kleine vijf miljard euro in de Chinese winkelketen Suning, dat voornamelijk electronische en huishoudelijke apparatuur verkoopt.
Samen beter dan alleen
Alibaba en Intime kampen allebei met een verminderde omzetgroei. De internetgigant denkt dat technologie fysieke winkels weer rugwind kan geven. "Wij verdelen de wereld niet in een werkelijke en virtuele economie. Wij onderscheiden alleen oud en nieuw", aldus Alibaba-topman Daniel Zhang, in een persbericht. “Degenen die vasthouden aan de oude manier van retailing zullen worden verstoord. Maar fysieke winkels kunnen waarde voor consumenten creëren als ze worden geïntegreerd met mobiel bereik, inzicht in consumentengedrag en technologie om hun operaties te verbeteren."
Alibaba weet veel meer voorkeuren van zijn klanten dan welke winkel dan ook en kan rechtstreeks met honderden miljoenen Chinezen communiceren. Dat stelt het in staat consumenten met persoonlijke aanbiedingen naar de winkel te lokken. Alibaba kan behulpzaam zijn het assortiment te verbeteren en populaire merken op zijn platforms Tmall en Taobao in Intime-winkels verkopen.
Charme-offensief
Alibaba oprichter en bestuursvoorzitter Jack Ma had maandag in New York een ontmoeting met Donald Trump. Ma vertelde de aanstaande Amerikaanse president dat hij in de komende vijf jaar voor een miljoen nieuwe banen kan zorgen als producenten in de Verenigde Staten zich via Alibaba's digitale marktplaatsen rechtstreeks op de Chinese consument richten.
Trump heeft zich tijdens de verkiezingscampagne kritisch over China uitgelaten. Hij vindt dat Amerikaanse banen verloren zijn gegaan door oneerlijke Chinese concurrentie. Hij dreigde daarom met hoge importtarieven op Chinese import.
Gerelateerde onderwerpen:
Organisatie tegen namaakartikelen schorst AlibabaAlibaba neemt aandeel in Chinese retailer
Vijf vragen over Trump en China