Alibaba hoofdsponsor IOC
De Chinese internetgigant Alibaba verbindt zich tot 2028 aan het Internationaal Olympisch Comité. Onderdeel van de overeenkomst is dat het bedrijf ook een aantal activiteiten rond de olympische spelen zal ontwikkelen.
Alibaba en het IOC kondigden hun 'langdurige samenwerking' donderdag aan op een pers-conferentie in de marge van het World Economic Forum in Davos. Alibaba wordt de dertiende hoofdsponsor, naast multinationals als Coca-Cola, Samsung, Visa en McDonald's. De overeenkomst eindigt met de olympische winterspelen in 2028.
De sponsorovereenkomst omvat het recht zich als officiële partner te afficheren. Maar Alibaba-topman Jack Ma maakte duidelijk dat hij meer wil dan alleen geld overmaken. Zijn bedrijf zal een wereldwijd internetplatform exploiteren voor de verkoop van artikelen met het olympische logo van het IOC en zijn sponsors. Ook gaat Alibaba het Olympische digitale tv-kanaal ontsluiten voor Chinese kijkers.
Superlatieven
Volgens Ma gaan zijn bedrijf en het IOC 'hand in hand op het wereldwijde digitale pad'. “We zijn trots om de Olympische Agenda 2020 te ondersteunen en door gebruik te maken van onze innovaties en technologieën de Olympische Spelen klaar te stomen voor het digitale tijdperk", aldus Ma.
IOC-voorzitter Thomas Bach kwam ook superlatieven tekort: "Dit is een doorbraak; een innovatieve samenwerking die de organisatie van de Olympische Spelen tot 2028 zal verbeteren en de wereldwijde ontwikkeling van digitale mogelijkheden zoals het Olympische tv-kanaal zal ondersteunen."
Voetbalsponsoring
Alibaba is het eerste grote Chinese merk dat zich aan de Olympische Spelen verbindt. In 2022 worden de Olympische Winterspelen gehouden in Beijing en Zhangjiakou. Onbekend is hoeveel geld met het sponsorschap is gemoeid. Naast de hoofdsponsors zijn er veel kleinere sponsors en sponsors die nationale olympische comités ondersteunen. Tijdens de Olympische Spelen van 2016 in Rio waren er 60 sponsors actief.
In maart vorig jaar trad Wanda Group toe tot de hoofdsponsors van de Fifa. Het bedrijf van Wang Jianlin verbond zich tot 2030 aan de wereldvoetbalbond.
Gerelateerde personen:
Jack MaGerelateerde onderwerpen:
Winterspelen 2022 toegekend aan Beijing/ZhangjiakouWanda Group hoofdsponsor FIFA
Organisatie tegen namaakartikelen schorst Alibaba