Kijktips: Chinese films op IFFR 2017
Woensdag 25 januari gaat het Internationaal Film Festival Rotterdam van start. Er staan dit jaar 13 films, docu's en overzichten uit China, Hong Kong en Taiwan op het programma.
Babes' Not Alone (Taiwan, 2016): Korte film (26 minuten) van regisseur Lee Yi-shan. Als haar moeder Liang (gespeeld door Angel Lee) dwingt om te babysitten op haar verjaardag, is ze niet blij. Ze heeft ook een date met haar vriend, dus ze moet een plan bedenken.
(zaterdag 28, zondag 29 en dinsdag 31 januari; samen met andere korte films)
Children Are Not Afraid of Death; Children Are Afraid of Ghosts (China, 2017): Documentaire waarin Rong Guang Rong de gezamenlijke zelfdoding door vier kinderen onderzoekt. De maker reisde in 2015 vlak na de gruwelijke gebeurtenissen af naar het arme dorp waar het drama zich afspeelde, in de hoop een antwoord te vinden op de vraag wat de kinderen tot hun wanhoopsdaad bracht. Vriendelijk werd hij er niet ontvangen: hij werd opgepakt, geïntimideerd en weggestuurd, en zijn beeldmateriaal werd in beslag genomen.
Desondanks wist hij zijn film te voltooien; een documentaire waarin de filmmaker aan de hand van zijn eigen kinderen, angsten en dromen reflecteert op de demonen in het leven van de vier broers en zussen: honger, armoede, onzekerheid, ouders die hun in de steek hebben gelaten en de onverschilligheid van iedereen om hen heen.
(zaterdag 28, zondag 29, dinsdag 31 januari en zaterdag 4 februari)
Cloacinae (Nederland/China, 2017): Elke moderne samenleving is gebouwd op twee door mensenhanden gemaakte onzichtbare systemen: geld en hygiëne. Gaat er iets mis met een van beiden dan loopt de beschaving gevaar. Cloacinae is de Romeinse godin van het eerste riool van de moderne beschaving, de Cloaca Maxima, in Rome. In deze korte animatie (25 minuten) van Serge Onnen en Sverre Fredriksen over financiën en hygiëne – vormgegeven met Chinese schaduwpoppen en een groot aantal pre-cinematografische technieken – volgen we de reis van een cent die in de riolering is gevallen.
(zaterdag 28, zondag 29 januari en woensdag 1 februari; samen met andere korte films)
The Donor (China, 2016): Er gaapt een sociale kloof tussen de twee mannen die het middelpunt vormen van deze vertelling, maar wat hen verenigt is dat ze allebei dringend iets nodig hebben. De één geld, de ander een nier.
In een sober gedraaid drama grijpt debuterend regisseur Zang Qiwu een actueel nieuwsitem aan voor een beschouwing over menselijkheid in het kapitalistische tijdperk. Zo ontstaat het beeld van een samenleving waarin niet alleen een gezond leven, maar zelfs een schoon geweten tot verhandelbaar goed zijn gereduceerd.
(donderdag 26, zaterdag 28 januari, woensdag 1 en zaterdag 4 februari)
Knife In The Clear Water (China, 2016): In deze contemplatieve film over leven, dood en overleven staat Ma Zishan, een Hui-Chinees op leeftijd uit de provincie Ningxia, voor een dilemma. Zijn door het gehele dorp geliefde vrouw is overleden, dus moet er volgens traditie veertig dagen later een ceremonie voor haar worden gehouden worden. Ma Zishan weet alleen niet hoe hij de ceremonie moet bekostigen. Zijn zoon spoort hem aan hun laatste stier te slachten voor de gasten, maar hij heeft moeite met het idee nog meer afscheid te moeten nemen.
Debuterend regisseur Wang Xueb laat het compromisloze leven zien van de Hui, Chinese moslims die op het platteland op eenvoudige wijze leven.
(zondag 29, maandag 30 januari, woensdag 1 en zaterdag 4 februari)
The Last Painting (Taiwan, 2017): Een student en politiek activist wordt de nieuwe huisgenoot van een teruggetrokken schilder. Hij bruusk en gedesillusioneerd, zij vol hoop. Buiten werkt Taiwan toe naar presidentiële verkiezingen. Hedendaagse cinema uit het nieuwe Azië op z'n best, waarin alles draait om timing en ritme. Een visueel indrukwekkende, gelaagde thriller over politiek, kunst en moord van regisseur Chen Hung-i.
(woensdag 1, donderdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 februari)
Lunar Dial (China, 2016): korte film (15 minuten) van schilder Gao Yuan. Haar experimentele animatie bestaat uit een reeks surreële scènes, gebaseerd op de acrylschilderijen die zij maakte van 2010 tot 2014. Voorwerpen en mensen belanden in ongewone situaties waar de regels van de zwaartekracht en structuur niet van toepassing zijn. De onconventionele scènes worden aaneengeregen door onverwachte geluiden en ritmes.
(zaterdag 28, zondag 29 en vrijdag 3 februari; samen met andere korte films)
Out There (Japan/Taiwan, 2016): Ito Takehiro’s onafhankelijke debuutfilm speelt in Tokio en Taipei. Out There gaat over regisseur Haruo – het evenbeeld van Ito – die op zoek is naar een nieuwe hoofdrolspeler voor een eerder mislukt project. Hij vindt de kosmopolitische Ma (gespeeld door hemzelf), een Taiwanees die door de straten van Tokio rolschaatst, op zoek naar een gevoel van verbondenheid. De structuur van de film weerspiegelt de bewegingen van het hoofdpersonage, door verschillende stijlen te gebruiken. Takehiro leveert tussen documentaire en speelfilm en tussen fictie en realiteit.
(donderdag 26, vrijdag 27, zondag 29 januari en vtijdag 3 februari)
Su Hui-yu: The Midnight Hours (Taiwan, 2010-2017): Zes korte films van de Taiwanese kunstenaar Su Hui-yu over zijn favoriete dagdeel: de nacht. Su experimenteert met beeldvormen en komt vaak toch weer bij het ondrewerp seks uit. Bestaande uit Stilnox Home Video: The Midnight Hours (21 minuten, 2010); Man Carrying Shame (5 minuten, 2015), Thou Shall Not Self-Pollute (Dr. Kinsey (13 minuten, 2015), The Upcoming Show (17 minuten, 2012), Nue Quan (9 minuten, 2015) en A Man After Midnight (5 minuten, 2015).
(zondag 29 januari)
The Summer is Gone (China, 2016): Gedraaid in zwart-wit, herschept debutant Zhang Dalei op melancholieke wijze het einde van een tijdperk zonder marktwerking.
Het is het begin van de jaren negentig en de twaalfjarige Xiaolei heeft net zijn basisschool afgemaakt. In de provinciestad waar hij woont, kijkt hij uit naar de lange warme zomer. Terwijl hij dagdroomt, zijn buurmeisje bespiedt en de bioscoop bezoekt, speelt op de achtergrond de Chinese hervormingspolitiek: veel staatsbedrijven worden geprivatiseerd. Zodoende dreigt Xiaolei’s vader, die werkt bij een filmstudio, zijn baan te verliezen. Moeder wil intussen dat haar zoon wordt toegelaten op een prestigieuze middelbare school.
(dinsdag 31 januari, woensdag 1, donderdag 2 en zaterdag 4 februari)
Super Taboo (Taiwan, 2017): Gebaseerd op een pornografisch boek uit de jaren 80 brengt de meeslepende, in tweeën gesplitste video van de Taiwanese kunstenaar Su Hui-yu stilstaande taferelen van een orgie in het bos tot leven.
(vrijdag 27, zaterdag 28 en dinsdag 31 januari; samen met andere korte films)
Three (Hong Kong/China, 2016): Een crimineel belandt na een schietpartij op de operatietafel. De arts, de patiënt en de op deze gewonde azende detective strijden op de vierkante meter om leven en dood. De strijd om controle en macht tussen deze drie partijen ontaardt - het is immers de nieuwe actiefilm van Johnnie To – in een shoot-out in de ziekenhuisgangen.
(donderdag 26, vrijdag 27, zaterdag 28 en dinsdag 31 januari)
We The Workers (Hong Kong/China, 2017): De documentairemaker Wen Hai volgde tussen 2009 en 2015 de levens van arbeiders en arbeidsactivisten, vooral in het industriële zuiden van China, de fabriek van de wereld. Wen laat de achterkant van het Chinese Wirtschaftswunder zien: de uitbuiting van honderden miljoenen arbeiders. Zijn film geeft naamloze werkers een gezicht, toont hun vitale rechtsgevoel en hun verzet tegen op winst beluste eigenaren – en hoe ze zich ontworstelen aan de rol van slachtoffer.
(dinsdag 31 januari, woensdag 1, vrijdag 3 en zaterdag 4 februari)
Meer informatie en kaarten bestellen kan op de site van het IFFR.