Testvlucht voor eerste Chinese verkeersvliegtuig
Het eerste passagiersvliegtuig van Chinese bodem, de C919, heeft vrijdag een succesvolle testvlucht gemaakt. De C919 is een potentiële concurrent voor de populaire Boeing 737 en Airbus A320.
Vertragingen zijn ze in de Chinese luchtvaart wel gewend. De eerste vlucht van de C919 kwam zelfs drie jaar later dan gepland. Toch is met de testvlucht van het eerste in China ontwikkelde verkeersvliegtuig een belangrijke mijlpaal bereikt.
Vrijdag vloog testpiloot Cai Jun de C919 voor het eerst door de lucht. Na een week van tests op de taxi- en startbaan van het internationale vliegveld Pudong bij Shanghai, steeg hij vrijdag op en zette het toestel na ongeveer 90 minuten weer veilig aan de grond. De testvlucht mocht op grote belangstelling van de Chinese media rekenen.
Orders
De C919 is ontwikkeld door de Commercial Aviation Corp of China (Comac). Het toestel is de Chinese troef op de grootste vliegtuigmarkt van dit moment; twee op de drie nieuwe toestellen die momenteel worden verkocht zijn middelgrote toestellen met 150 tot 200 zitplaatsen. Een markt die tot nu door Airbus (A320 Neo) en Boeing (737 Max) wordt gedeeld.
Comac heeft sinds de start van het project in 2008 al 570 bestellingen van 23 klanten in het orderboek kunnen noteren. Vooral Chinese maatschappijen en leasemaatschappijen die in de goedkope C919 een geschikt verkeersvliegtuig voor opkomende economieën zien. Maar ook de Duitse budgetairline PuRen wil met de C919 gaan vliegen. In 2020 moet het test- en certificeringsprogramma zijn afgerond en kan de C919 aan de eerste klanten worden geleverd.
Grootste luchtvaartmarkt
China voorziet dat de eigen luchtvaartmarkt de komende jaren flink gaat groeien en dat er veel vliegtuigen nodig zijn om aan die groei te voldoen. De centrale planners zien daarom grote mogelijkheden om een nieuwe hightech industrie te ontwikkelen en het duopolie van Boeing en Airbus te doorbreken.
Volgens berekeningen van Boeing en Airbus heeft China de komende jaren duizenden nieuwe toestellen nodig om in de groei van het Chinese luchtverkeer te voorzien. China zal de komende jaren de VS inhalen als de grootste luchtvaartmarkt ter wereld. De groei is volgens Boeing te danken aan het opkomende toerisme in China en de komst van nieuwe budget carriers en regionale maatschappijen.
Goedkoop
Naar verwachting zal de C919 niet zo geavanceerd zijn als zijn directe concurrenten, maar wel veel goedkoper in de aanschaf. Luchtvaartdeskundigen denken dat Comac gezien zijn ambities op de langere termijn er veel aan gelegen is een veilig toestel te ontwikkelen dat in alle landen ter wereld een goedkeuringscertificaat kan behalen.
Gerelateerde onderwerpen:
China bouwt 200 nieuwe kleine vliegveldenChinese luchtvaart blijft kampioen vertragingen
China heeft drie keer zoveel vliegtuigen nodig