Chinese kogeltrein gaat stukje harder rijden
De Chinese spoorwegen gaan de topsnelheid van snelle treinen op het traject Beijing naar Shanghai verhogen tot 350 kilometer per uur. Daarmee wordt de reistijd met een uur verkort.
Vanaf september duurt een reis tussen de twee miljoenensteden nog maar 4,5 uur. De maatregel is genomen om de exportkansen van Chinese hogesnelheidstreinen te bevorderen. “Duitsland, Frankrijk, Japan en andere ontwikkelde landen stuwen de innovatie in hogesnelheidstechnologie verder op", aldus een verklaring van de Chinese spoorwegen. Een hogere topsnelheid in eigen land houdt de industrie internationaal 'in de race'.
De verhoging van de snelheid valt samen met de introductie van de nieuwste generatie Chinese hogesnelheidstreinen, de Fuxing. Die is ontworpen om tot 400 kilometer per uur te rijden. Naar verwachting zullen later ook op andere trajecten treinen harder gaan rijden.
Capaciteitsprobleem
Een hogere snelheid betekent verkorting van de reistijd, maar brengt ook nadelen met zich mee. Spoorwegdeskundigen wijzen erop dat als treinen op verschillende snelheden op hetzelfde traject rijden, de capaciteit afneemt omdat ze minder dicht op elkaar kunnen rijden.
Zhao Jian, hoogleraar spoorwegtechnologie in Beijing, denkt dat het aantal treinen op dit drukke traject van 100 naar 80 per dag moet worden teruggebracht, zei hij tegen South China Morning Post. Beijing-Shanghai is de drukste snelle treinverbinding van China. Sinds de ingebruikname in 2011 hebben 600 miljoen passagiers een kaartje gekocht. Ook betekent een hogere snelheid meer stroomgebruik; 50 kilometer harder betekent een derde meer kosten.
Veiligheid
Oorspronkelijk reden Chinese hogesnelheidstreinen 350 kilometer per uur. De spoorwegen besloten de topsnelheid tot 300 kilometer per uur te beperken na een ongeval in 2011. Op 23 juli botsten twee hogesnelheidstreinen bij Wenzhou op elkaar met veertig doden tot gevolg. Sindsdien zijn er echter geen ongelukken met de snelle treinen gebeurd.
Het netwerk van hogesnelheidstreinen wordt beschouwd als het uithangbordje van China's modernisering en technologische vooruitgang. In slechts tien jaar is een goed functionerend netwerk van 22.000 kilometer uitgerold dat vrijwel alle grote steden en provincies met elkaar verbindt. Een succesvol exportproduct is de Chinese hogesnelheidstrein echter nog niet.
Gerelateerde onderwerpen:
Controverse HK over inzet Chinese grenswachtenChina gaat magneetzweeftreinen ontwikkelen
Chinese hogesnelheidstrein in VS op zijspoor geraakt