Nieuwe wet tegen sjoemelen door webwinkels
Het Chinese parlement heeft zaterdag nieuwe regels afgekondigd tegen oneerlijke concurrentie op het internet. Verkopers die gebruik maken van valse kritieken of andere technieken om consumenten te misleiden kunnen hun bedrijfsvergunning verliezen.
Positieve kritieken verzinnen of juist negatieve beoordelingen over je concurrent op het internet plaatsen. Binnenkort kan het je een boete van maximaal twee miljoen yuan kosten (300.000 euro). De rechter kan van hardnekkige overtreders zelfs de bedrijfsvergunning intrekken.
Het staat allemaal in de gewijzigde Wet tegen oneerlijke concurrentie. Die stamt oorspronkelijk uit 1993; ruim voor het internettijdperk dus. Inmiddels zijn er zoveel manieren om de consument te bedotten bijgekomen, dat de wet wordt aangepast. In China is een hele industrie ontstaan rond bedrijven waar op verzoek beoordelingen worden geschreven, zogeheten clickfarms waar met behulp van valse accounts het aantal volgers en likes worden opgejaagd of valse aankopen worden gedaan zodat de verkoper een prominente plek op online warenhuizen krijgen. Volgens het openbaar ministerie zijn er 680 websites en 500 groepen op social media die dergelijke diensten aanbieden.
Singles Day
De wetswijziging komt enkele dagen voor Singles Day, de dag dat miljoenen consumenten in China online op koopjesjacht gaan. De 16 grootste Chinese e-commercesites hebben vorig jaar op op Singles Day in totaal 657 miljoen orders genoteerd met een waarde van 177 miljard yuan (ongeveer 25 miljard euro), berekende onderzoeksbureau Syntun.
De publicatie geldt echter niet meer als een waarschuwing voor consumenten om op te letten en webverkopers het niet te bont te maken. De nieuwe wetgeving wordt formeel pas op 1 januari 2018 van kracht.
Gerelateerde onderwerpen:
Grenzen Singles Day-gekte nog niet in zichtDatingsites moeten identiteit singles controleren
Organisatie tegen namaakartikelen schorst Alibaba