Kijktips: China-documentaires op IDFA
Het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam heeft dit jaar zes films over China geprogrammeerd. Het festival begint woensdag 15 november; de voorverkoop op maandag 6 november.
Awaken (China, 2017): Experimentele woordenloze film van een uur waarin een Chinese visser zijn boot klaarmaakt voor de naderende lente. De simpele, maar met zorg uitgevoerde handelingen vormen een jaarlijks terugkerend ritueel dat de overlevingsstrijd van de mens tegen de natuur symboliseert. De monotone geluiden van de poolwind, het geknisper van de sneeuw en het breken van ijs, vormen een natuurlijke, muzikale ondersteuning van de indrukwekkende natuurbeelden. De lange shots die regisseur Jiawei Ning met zijn GoPro maakte hebben een meditatief effect.
Te zien op donderdag 16, vrijdag 17, donderdag 23 en vrijdag 24 november, steeds in combinatie met The Last Honey Hunter (Nepal).
The Cave (China, 2017): niet een traditionele documentaire film, maar een virtual reality ervaring van 15 minuten. Filmmaker Qi Zhao is met een laserscanner de beroemde Mogao-grotten ingegaan. De fraai beschilderde en gedecoreerde Grot 285 kon zo met grote precisie worden overgezet naar Virtual Reality. De exacte plek van bezoekers wordt gemeten met speciale sensoren, zodat ze vrij kunnen rondlopen om bijvoorbeeld muurschilderingen van dichtbij te bekijken. Hou een virtuele kaars omhoog om de kunstwerken op te lichten of sla een magisch boek open om meer informatie te krijgen over de geschiedenis achter de schilderingen.
Te zien op alle festivaldagen in de Doclab Expo in de Brakke Grond. Reserveren ter plaatse.
The Crow is Beautiful (Nederland, 2017): Frank Scheffer en Jia Zhao maakten een portret van de Chinese kunstenaar He Duoling. He laat zich inspireren door westerse klassieke muziek, de 'droefheid' in de Russische literatuur en de eenvoud van Japanse architectuur. Zijn werk is gebaseerd op het taoïsme, waarbij de dialoog tussen mens en natuur vooropstaat. He maakt onderdeel uit van de generatie kunstenaars die zich na de Culturele Revolutie voor het eerst kon uiten. In deze culturele opleving onder Chinese intellectuelen durfde iedereen eindelijk weer te dromen. Toch jaagt He in zijn creaties niets na en schildert wat zich aandient in de natuur.
Te zien op donderdag 16, woensdag 22, donderdag 23 en zaterdag 25 november.
Lady of the Harbour (Nederland-China, 2017): Regisseur Sean Wang volgt een Chinese man, zelf ooit te voet uit zijn land gevlucht tot hij in Griekenland een thuis vond, dwaalt door de volgepakte gangen van een Griekse veerboot. Hij beziet met mededogen de in dekens gewikkelde, doodvermoeide vluchtelingen, terwijl hij in voice-over vertelt over zijn eigen ontberingen. De man is vrijwilliger in het team van zijn onvermoeibare Suzanne, die ondanks de scepsis van haar landgenoten vindt dat de Chinese gemeenschap hun tweede moederland Griekenland te hulp moet schieten.
Te zien op zondag 19, maandag 20, donderdag 23 en zaterdag 25 november.
Turtle Rock (China, 2017): Deze slow cinema in zwart-wit volgt vier seizoenen lang een familie in Turtle Rock, een afgelegen dorp in China. Al bijna een eeuw wonen hier slechts zeven families met vier achternamen, waar ze een eenvoudig en hard leven leiden. Het is de plek waar filmmaker Xiao Xiao zelf is opgegroeid. Zodoende kan hij dicht bij de bewoners komen, als ze specerijen of brandhout hakken of op hun gemak een ijzeren pijp uit een oude buis tikken – alles wordt hier hergebruikt. De ruisende bomen en de kakelende kippen vormen de natuurlijke soundtrack van deze documentaire.
Te zien op zaterdag 18, maandag 20, woensdag 22 en zaterdag 25 november.
24th Street (China, 2017): Regisseur Zhiqi Pan volgt Su, een sjacheraar die een bouwvallige eettent neerzet bij een grote bouwplaats op de 24e straat in Hangzhou. Zonder vergunning, illegaal, dus het wekt geen verbazing als hij – met de andere illegale bewoners van de bouwplaats – door de autoriteiten wordt weggestuurd. Su en zijn vriendin Qin gaan vrolijk op zoek naar een andere plek, waar ze weer aan het bouwen slaan, maar worden ook daar verdreven. De eeuwige zwerver Su besluit naar huis te gaan, op het platteland, waar zijn vrouw en kinderen, én Qins familie nog wonen. Het stel krijgt na een afwezigheid van dertig jaar bepaald geen warm onthaal. Met zijn kleurrijke hoofdpersonage geeft de filmmaker een originele draai aan de modernisering in China en de kleine man die het niet meer kan bijbenen.
Te zien op donderdag 16, vrijdag 17, woensdag 22, zaterdag 25 en zondag 26 november.
Meet informatie en kaarten bestellen kan op de site van IDFA.