Singles Day verpulvert opnieuw records
Als de cijfers van Alibaba maatgevend zijn dan gaat China's jaarlijkse shopevenement Singles Day ook dit jaar weer records doen sneuvelen. Rond lunchtijd maakte de internetgigant bekend dat het de omzet van 11-11 2016 al had geëvenaard.
De duo shou dang -Chinees voor shopaholics- zaten om middernacht klaar om de beste koopjes zeker te stellen. Elf seconden nadat de Singles Day-aanbiedingen online beschikbaar kwamen was er al voor 100 miljoen yuan via de Alibaba internetplatformen verkocht (15 miljoen euro); de grens van één miljard werd binnen een halve minuut bereikt. Om drie minuten en een seconde na twaalven werd de grens van 10 miljard yuan omzet aangetikt. Vorig jaar had Alibaba daar nog zes minuten voor nodig.
En zo ging het de hele dag door. Alibaba's perscentrum meldde dat om tien over een 's middags de grens van 120,7 miljard yuan (ruim 18 miljard euro) werd geslecht; dat was Alibaba's totale omzet op Singels Day 2016. Om kwart voor negen naderde de grens van 700 miljoen bestellingen, ook weer een verbetering van vorig jaar. Het betekent dat de Chinese consument niet alleen meer koopt, maar ook grotere bestellingen doet.
PR-machine
Alibaba is zeker niet de enige Chinese retailer die piekt tijdens Singles Day. Maar dankzij zijn fenomenale pr-machine domineert het bedrijf de berichtgeving. Alibaba organiseert een groots gala in Shanghai dat rechtstreeks op Chinese tv-zenders is te zien. Hier worden continu de laatste cijfers getoond.
Andere retailers zullen in de loop van zondag met hun omzetcijfers komen. Maar een ding is nu al zeker: Singles Day 2017 was opnieuw groter dan ooit.
UPDATE - Zaterdag om middernacht meldt Alibaba dat het tijdens Singles Day via zijn internetplatformen artikelen en diensten met een totale waarde van 168,2 miljard yuan heeft verkocht (25,2 miljard euro). Dat is een stijging van 39 procent ten aanzien van vorig jaar. Het aantal aankopen bedroeg 812 miljoen (plus 23 procent). Apple was volgens Alibaba het best verkopende bedrijf.
UPDATE II - Alibaba's directe concurrent JD.com meldt zondag dat het op Singels Day 127,1 miljard yuan heeft omgezet (ruim 19 miljard euro); een plus van 50 procent ten aanzien van 2016. Dat zou betekenen dat JD.com het gat met Alibaba aanmerkelijk heeft weten te verkleinen.
UPDATE III - Alibaba en JD.com kibbelen maandag over elkaars verkoopcijfers. Volgens Alibaba telt JD.com alle online verkopen over de afgelopen elf dagen bij elkaar op. Dat ontkent JD.com niet; het bedrijf zegt dat het de afgelopen jaren dat ook heeft gedaan, omdat het gedurende de gehele periode kortingen aanbiedt (al worden de meeste en beste aanbiedingen voor 11-11 bewaard).
Het verwijt op zijn beurt Alibaba dat het consumenten twintig dagen voorafgaand aan Singles Day in staat stelt middels pre sales reserveringen en aanbetalingen op kortingsacties te doen. "Als Alibaba twintig dagen mag meetellen, waarom zouden wij dat dan niet elf dagen kunnen doen", zegt JD.com op sociale media.
Meer lezen over de achtergronden van Singles Day? Lees dan ook het artikel dat ik hier eerder over schreef.
Gerelateerde personen:
Jack MaGerelateerde onderwerpen:
Grenzen Singles Day-gekte nog niet in zichtDatingsites moeten identiteit singles controleren
Alibaba hoofdsponsor IOC