Beijing belooft hutongs op te knappen
De lokale overheid in de Chinese hoofdstad heeft een plan gelanceerd om traditionele woonwijkjes autoluw te maken en historische gebouwen op te knappen. De vraag is of het ook een einde maakt aan sloop om ruimte te maken voor profijtelijke nieuwbouw.
Het stadsbestuur publiceerde afgelopen weekeinde een richtlijn voor kleine straatjes binnen de tweede stadsring; dit is het gedeelte van het centrum waar de meeste overgebleven hutongs met hun karakteristieke binnenplaatsen zich nog bevinden. De regels zijn bedoeld om de hutongs te beschermen, de leefbaarheid te verbeteren en de oude buurten aantrekkelijker te maken voor bezoekers.
Voor het eerst wordt het gemotoriseerd verkeer teruggedrongen ten gunste van fietsers en voetgangers. In smalle steegjes tot vijf meter breed mag niet meer worden geparkeerd door auto's en motoren. Indien mogelijk moet autoverkeer hier zelfs helemaal worden verboden. In straten tot negen meter breedte moet eenrichtingsverkeer worden ingevoerd. De gewonnen ruimte moet deels worden gebruikt voor de aanplant van groen.
Renovatie
Daarnaast moeten oude gebouwen worden opgeknapt en historische lokaties in oude luister worden hersteld. Niet-historische gebouwen moeten naar hun oorspronkelijke vorm en structuur worden teruggebracht; een eufemisme voor het slopen van veelal illegale uitbreidingen. Volgens de richtlijn moeten zo in de komende drie jaar 2.345 straatjes worden opgeknapt.
Als die belofte wordt nagekomen is dat eindelijk goed nieuws voor de hutongs, die vaak chronisch verstopt zijn door kriskras geparkeerde auto's en in alle richtingen rijdend verkeer. Maar de grootste bedreiging voor de traditionele buurtjes is totale sloop door projectontwikkelaars. De laatste jaren neemt de waardering voor hutongs weer toe; de overheid begrijpt ook de economische potentie voor bijvoorbeeld toerisme. In de richtlijn is echter geen woord te vinden over een mogelijk sloopverbod om de laatste volksbuurtjes te redden.
Gerelateerde onderwerpen:
China gaat mega-stad bouwen om Beijing te ontlastenBeijing verzakt; gevaar voor gebouwen, infrastructuur
Beijing wil automobilisten terug op de fiets