JD.com opent honderden onbemande supermarkten
De Chinese internetgigant JD.com kondigde donderdag aan onbemande winkeltjes te openen op honderden lokaties van projectontwikkelaar China Overseas Land & Investment. De supermarkten maken gebruiken van de nieuwste technische snufjes.
JD.com heeft twee concepten drie maanden lang uitgeprobeerd op het eigen hoofdkantoor, waar 10.000 mensen werken. Toegang tot het winkeltje krijg je door middel van gezichtsherkenning. Eenmaal binnen worden op beeldschermen gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan op basis van eerder aankoopgedrag.
Ieder product bevat een RFID-chip die bij de uitgang wordt uitgelezen. Winkeldiefstal of wachtrijen bij de kassa behoren daarmee tot het verleden; je rekent via WeChat af wat je mee naar buiten neemt. De enige personen die eraan te pas komen zijn koeriers die de winkel bevoorraden; de computer geeft zelf door welke producten nodig zijn.
Omnichannel
JD.com is niet de eerste die aankondigt dat het onbemande winkels wil openen. Ook Amazon.com (AmazonGo) en Alibaba (Tao Café) experimenteren met het idee. Maar JD.com is de eerste die dankzij de samenwerkingsovereenkomst met China Overseas Land & Investment het concept daadwerkelijk gaat uitrollen.
Het zijn niet toevallig internetwinkels die voorop lopen. Tegenwoordig verkopen ze bijna alles online, maar dagelijkse boodschappen en medicijnen zijn nu nog het domein van buurtwinkeltjes, supermarkten en drogisterijen. Onbemande shopjes in wooncomplexen of bedrijfsterreinen zouden dat gat kunnen dichten. De winkeltjes kunnen bovendien worden gebruikt als ophaalpunt voor online bestelde producten. Net zoals steeds meer winkelketens online gaan, willen internet-platforms naar de mensen toe; omnichannel strategie in marketingjargon.
Nadelen
Er zijn ook nadelen: de shopjes zijn klein en hebben dus noodzakelijkerwijs een beperkter assortiment dan gewone supermarkten. Bovendien heeft de techniek problemen om klanten uit elkaar te houden. Daarom worden er in experimentele shops maar één of slechte enkele klanten tegelijk binnengelaten. Dit drukt uiteraard de omzet; en in het ergste geval vormen zich geen rijen voor de kassa's, maar voor de ingang.
In bovenstaand filmpje zie je hoe de onbemande winkel van BingoBox werkt. Een andere Chinese aanbieder is DeepBlue.
Gerelateerde onderwerpen:
Internetmiljardair wordt dorpshoofd, belooft welvaartSingles Day verpulvert opnieuw records
Tencent is China's eerste voorbij grens $500 miljard