China bouwt snelweg die energie opwekt
In Jinan is een experimenteel stuk snelweg in gebruik genomen dat geheel uit zonnecellen bestaat. Op termijn moet het ook mogelijk zijn om draadloos elektrische auto's tijdens het rijden op te laden.
De test wordt gehouden op een strook van één kilometer op de rondweg van de noordoostelijke Chinese stad Jinan. Hier is door de Qilu Transport ontwikkelingsgroep een transparante beschermlaag aangebracht die bijna 6.000 vierkante meter zonnecellen beschermt tegen het autoverkeer. Het gaat om een rijstrook en de vluchtstrook.
De opgewekte elektriciteit, naar verwachting een miljoen kilowattuur per jaar, wordt vooralsnog gebruikt voor straatverlichting, wegsignalering, bewakingscamera's en tolfaciliteiten. Maar Qilu werkt al aan een systeem dat door middel van elektromagnetische inductie de accu's van elektrische auto's tijdens het rijden oplaadt.
Ruimte- en kostenbesparend
Volgens Qilu is het grote voordeel dat het wegoppervlak zo dubbel gebruikt wordt en de stroom wordt opgewekt dichtbij de plek waar het nodig is. Het bedrijf verwacht dan ook veel belangstelling voor het systeem bij het ontwikkelen van zogeheten smart city's.
Het experiment is gebaseerd op een Nederlandse innovatie: de SolaRoad. In Krommenie ligt een fietspad van 70 meter geheel bestaand uit zonnepanelen. De aanleg daarvan kostte in 2015 een kleine drie miljoen euro. Volgens Qilu is de aanleg van hun stuk snelweg per meter de helft goedkoper dan die in een ander land.
Gerelateerde onderwerpen:
JD.com opent honderden onbemande supermarktenTencent is China's eerste voorbij grens $500 miljard
China bouwt nieuwe modelstad zo groot als Limburg