economie cultuur politiek RSS

VW opnieuw onder vuur in China

VW opnieuw onder vuur in China

Ieder jaar nagelt de Chinese staatstelevisie op 15 maart bedrijven aan de schandpaal die het niet zo nauw nemen met consumentenrechten. Volkswagen kreeg donderdag opnieuw de beurt.

Ieder jaar kijken producenten en winkelketens in China met angst en beven uit naar Wereld-consumentenrechtendag. Dan zendt staatsomroep CCTV 's avonds het 3.15-gala uit, waarin het grote en kleine voorbeelden van misleiding, inferieure producten en gebrekkige service aan de kaak stelt.

Ook dit jaar namen de makers weer buitenlandse merken op de korrel. Voor Volkswagen was dat zelfs de derde keer in vijf jaar tijd. Het bedrijf wordt verweten dat de waterafvoer in het model Touareg niet goed functioneert. Dat kwam voor de Duitse automaker niet als een verrassing. Het bedrijf kondigde vorige week een recall aan van 33.000 Touaregs die die tussen december 2014 en november 2017 in China zijn verkocht.

 

Wederhoor

Onduidelijk is of VW dat gebrek zelf heeft ontdekt of dat het daar door China's algemene administratie voor kwaliteitstoezicht, -inspectie en quarantaine op is gewezen en snel een terugroepactie heeft opgezet. Het 3.15-gala doet meestal niet aan wederhoor. Veel grote, buitenlandse multinationals hebben op 15 maart een pr-team klaarstaan om als dat nodig is direct de crisis te bestrijden.

Vorig jaar kregen de makers forse kritiek van de Japanse warenhuisketen Muji. In het programma werd het concern ervan beschuldigd dat het voedselproducten uit de regio rond Fukushima in de schappen had liggen. China verbiedt de import van voedsel uit negen regio's die rond de in 2011 getroffen kerncentrale liggen, waaronder Tokio. Maar Muji kon direct na de uitzending aantonen dat de makers zich hadden vergist. Internetgebruikers gaven het warenhuis complimenten dat het zijn zaakjes zo goed op orde had (en CCTV dus niet).

 

Wantoestanden

Ook tandenborstels uit Zuid-Korea en Japan lagen dit keer onder het vergrootglas. Meer dan een half miljoen tandenborstels uit die landen worden uit de schappen gehaald omdat ze niet aan Chinese kwaliteitseisen voldoen. Hier werden juist weer geen merknamen genoemd, zodat alle fabrikanten uit die landen onder de uitzending lijden.

Uiteraard was er ook aandacht voor wantoestanden bij Chinese bedrijven, zoals slechte service en nep-merkproducten. Ook werden de huurfietsapps belicht. Probleem daar is dat veel startups na enige tijd hun diensten staken, maar het vertikken om borgsommen aan hun klanten terug te betalen. Een fabrikant van een drankje met walnotensmaak werd ontmaskerd; laboranten konden er geen spoor van walnoten in ontdekken. Informatief was een item over de veiligheid van openbare wifi-netwerken. Hackers op de studiovloer slaagden erin de telefoons van het publiek te kraken. De eigenaren waren zichtbaar verbaasd dat dit zo makkelijk kon.

 

Grote impact

De 3.15-uitzending is een twee uur durend programma dat al 28 jaar wordt uitgezonden op Wereldconsumentenrechtendag. Naast reportages bevat de live-uitzending ook zang en dans. Het is nog altijd een kijkcijferhit, maar jongere kijkers haken steeds vaker af. Zij vinden dat het programma beter kan focussen op de werkelijke problemen van gewone Chinezen, zoals voedselveiligheid, in plaats van buitenlandse fabrikanten aanpakken omdat regenwater niet goed wegloopt.

Desondanks is de impact van het programma groot. Toen vorig jaar een item over Nike in China werd ingestart, daalde de koers van de sportartikelenfabrikant in New York.

donderdag 15 maart 2018


Gerelateerde onderwerpen:

Nike en Muji onder vuur in consumentengala

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder