China vormt grootste mediabedrijf ter wereld
De Chinese overheid fuseert drie grote radio- en televisieproducenten tot één grote media-organisatie. Bundeling van middelen moet ervoor zorgen dat China nog krachtiger de internationale publieke opinie kan beïnvloeden.
China Central Television Network CCTV, China National Radio en China Radio International gaan op in een nieuw mediabedrijf dat direct aan het kabinet rapporteert. Het bedrijf richt zich op een binnen- en buitenlands publiek onder de naam Stem van China. Persbureau Xinhua maakte de fusie waartoe door het Nationaal Volkscongres is besloten woensdag bekend
De nieuwe organisatie moet "actuele maatschappelijke onderwerpen gidsen, de publieke opinie versterken en verbeteren, multimedia-integratie doorvoeren, internationale communicatie versterken en goede verhalen over China vertellen". Xinhua voegt eraan toe dat de Stem van China "de theorie, richting, principes en beleid van de partij" onder de aandacht van het publiek moet brengen.
Buitenlandse uitdaging
CCTV, CNR en CRI zijn ieder van zichzelf al heel groot; maar samen vormen ze waarschijnlijk het grootste mediabedrijf ter wereld. Bij de nieuwe organisatie komen meer dan 14.000 medewerkers in 70 landen te werken. Ze verspreiden in verschillende talen nieuws en informatie op radio, tv en in toenemende mate internet. De samenvoeging biedt vooral op internet de kans een groot, krachtig platform te bouwen.
De naam van het nieuwe bedrijf geeft duidelijk aan dat de ambities om aan invloed te winnen vooral in het buitenland liggen. China koestert al langer de wens een tegenwicht te bieden tegen de internationale media, die door westerse partijen worden gedomineerd. Dat is China een doorn in het oog, omdat die in Chinese ogen bevooroordeeld of zelfs anti-Chinees zouden zijn. Hoewel de invloed van Chinese media in bijvoorbeeld Afrika of Azië niet moet worden uitgevlakt, lukt het ondanks miljardenbudgetten niet of nauwelijks de internationale publieke opinie te beïnvloeden. China's internationale media laten misschien dan wel een veelkleuriger beeld van het land zien; zij missen geloofwaardigheid.
Censuurbureau
Tegelijkertijd wordt ook het staatsbureau voor pers, film, radio en televisie gereorganiseerd. Dit bureau ziet toe op de inhoud van alle media, maar ook kunstzinnige uitingen als bioscoopfilms en boeken die in China in omloop worden gebracht. De activiteiten laten zich het best samenvatten onder de bijnaam van dit orgaan: het censuurbureau.
Opvallend is dat het bureau voortaan niet meer onder de overheid, maar onder de publiciteits-afdeling van de communistische partij valt. Dat betekent waarschijnlijk dat het ideologisch toezicht nog dogmatischer wordt.
Gerelateerde onderwerpen:
Xi sluit parlementszitting af met nationalistische redeBBC-team mishandeld; gedwongen verklaring te tekenen
Mediatoezichthouder wil 'totale loyaliteit' van makers