Didi beschermt vrouwen door ze te weren
China's marktleider voor taxidiensten Didi Chuxing wil vrouwelijke klanten beschermen door ze in de randen van de nacht alleen te laten vervoeren door andere vrouwen. De maatregel volgt na een spraakmakende moord op een 21-jarige gebruikster van Didi's carpool-app.
Tussen tien uur 's avonds en middernacht en tussen vijf en zes uur 's ochtends koppelt Didi's carpool-app alleen chauffeurs en betalende meerijders van hetzelfde geslacht aan elkaar. Met die maatregel poogt Didi de veiligheid van vrouwelijke klanten te verbeteren. Ook kondigde Didi woensdag een escort-modus aan, waarbij klanten een vriend of familielid mee kunnen laten kijken tijdens de rit.
De maatregelen zijn een gevolg van de dood van de 21-jarige stewardess Li Mingzhu. Zij verdween in de vroege uren van zondag 6 mei op weg van het vliegveld naar de binnenstad van Zhengzhou. Later bleek zij om het leven gebracht door haar Didi-chauffeur. Het bedrijf legde de carpool-app stil voor onderzoek, maar een week later konden klanten tussen zes uur 's ochtends en tien uur 's avonds alweer van de dienst gebruik maken.
Selfie-herkenning
Grote vraag is of Didi hiermee de onrust onder de klanten kan wegnemen. Ten eerste ontstaat er een praktisch probleem: slechts tien procent van de aanbieders op de carpool-app is vrouw, maar het aandeel vrouwen op zoek naar vervoer is veel groter. Dat betekent dat er lange wachttijden komen voor vrouwen in de randen van de nacht, als het openbaar vervoer in China tot stilstand is gekomen.
Maar belangrijker nog is dat Didi voorbij gaat aan de kern van het probleem dat de moord op Li openbaarde. Didi kan namelijk niet garanderen wie de taxi bestuurt. Formeel werkt het bedrijf met gezichtsherkenning; een chauffeur krijgt pas ritten aangeboden als hij een selfie heeft gemaakt die door de Didi-computer wordt herkend. Maar de dader van de moord op de stewardess maakte oneigenlijk gebruik van het Didi-account van zijn vader.
Marktleider
Didi Chuxing is een telefoonapp die vraag en aanbod van mobiliteit met elkaar in contact brengt; vergelijkbaar met Uber. Taxichauffeurs kunnen zich bij Didi aansluiten, maar ook auto-eigenaren die wat bij willen verdienen door af en toe een ritje aan te bieden of tegen vergoeding te carpoolen. Didi is actief in 400 Chinese steden met naar eigen zeggen 450 miljoen geregistreerde gebruikers. Vorig jaar bracht Didi 7,43 miljard ritjes via zijn app tot stand. Dat zou betekenen dat het marktaandeel van Didi in China rond de 90 procent is.
Gerelateerde onderwerpen:
Didi schort carpoolservice op na moord op passagierApple steekt miljard in Chinese taxi-app
Doodstraf voor Chinese seriemoordenaar