economie cultuur politiek RSS

Truckers demonstreren voor betere betaling

Truckers demonstreren voor betere betaling

Naar verwachting zullen dit weekeinde Chinese vrachtwagenchauffeurs door het hele land het werk neerleggen. Vorige week werd er in zeker tien provincies ook al gestaakt, maar met de grieven lijkt niets te worden gedaan.

De cheuffeurs zeggen dat zij werkdagen van twaalf uur moeten maken om het hoofd financieel boven water te houden. Soms komen ze dagen niet thuis. Brandstofkosten zijn flink gestegen. Een liter diesel kost 7 yuan aan de pomp (1 euro); een jaar geleden nog 5,6 yuan. Ook klagen zij over 'willekeurige boetes' en 'lokale tol'; bedoeld worden bedragen die voor een ongestoorde doortocht moeten worden betaald aan corrupte agenten of lokale bendes.

Tegenover hogere kosten staan lagere inkomsten. Zeven op de tien Chinese vrachtwagen-chauffeurs zijn eigen rijders. Zij verwerven opdrachten via vraag-en-aanbod-apps. Naar schatting 95 procent van alle losse opdrachten gaat via zo'n app. De twee grootste, Yun Man Man en Huo Che Bang, zijn kort geleden gefuseerd. De nieuwe combinatie, Manbang, introduceerde een veilingsysteem dat de prijzen nog verder onder druk zet.

 

Algemene staking

Protestdemonstraties zijn er in China dagelijks. Maar dat een complete beroepsgroep georganiseerd in het hele land het werk neerlegt is heel bijzonder. Omdat censors vrijwel onmiddellijk ingrepen is onmogelijk vast te stellen hoe omvangrijk de stakingen afgelopen weekeinde waren. Maar op foto's en video's die korte tijd online stonden zijn honderden trucks te zien op lokaties in tenminste tien provincies.

Volgens het ministerie van transport zijn er 18 miljoen geregistreerde eigen rijders. Vaak hebben zij een lening moeten sluiten om een truck te kopen. Maar waarschijnlijk zijn het er bijna twee keer zoveel. Daarmee is het een groep om rekening mee te houden, temeer omdat een langdurige transportstaking enorme gevolgen voor het dagelijks leven en de economie kan hebben.

 

Wurg-economie

De Chinese overheid zit in een spagaat. De staat heeft zich teruggetrokken uit allerlei sectoren om de markt zijn werk te laten doen. Technologische vernieuwingen maken het mogelijk om dat snel en efficiënt te doen. Per saldo is dat goed voor de economie.

Maar als de uitwassen te groot worden doet de Chinese burger toch een beroep op overheidsingrijpen. Er zijn meer sectoren waar steen en been geklaagd wordt. Voor de klant zijn ze praktisch en goedkoop, maar iemand betaalt de prijs voor de handige jongens die zich als intermediair tussen vraag en aanbod hebben gewurmd. De onvrede onder taxichauffeurs, restaurants, bezorgers over deze zogeheten wurg-apps is groot. Als zij zich bij het protest aansluiten heeft de Chinese overheid een probleem.

vrijdag 15 juni 2018


Gerelateerde onderwerpen:

Arbeidsrechten-activist vast; twee spoorloos
In China kijkt hersensensor of werknemer moe is
Apple opnieuw onder vuur over werkomstandigheden

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder