economie cultuur politiek RSS

Q&A: Alain Visser over komst Chinese auto in Europa

Q&A: Alain Visser over komst Chinese auto in Europa

Lynk & Co, onderdeel van Zhejiang Geely, gaat in Europa auto's bouwen en verkopen. Is Europa klaar voor een Chinese auto, vraag ik aan Alain Visser, de Belgische topman van Lynk & Co in een mail-Q&A.

Lynk & Co is een nieuw automerk, onderdeel van Zhejiang Geely waartoe ook Volvo behoort. Is het merk speciaal voor de export ontwikkelt?
"Net zoals ons zustermerk Volvo zijn we een Europees merk in Chinese handen, dat wereldwijd produceert en verkoopt. De vormgeving en het technisch ontwerp wordt gedaan op ons hoofdkantoor in Gothenburg, Zweden. Ons team is het jongste en meest diverse in de automobielindustrie en daar zijn we trots op. We produceren al in China en gaan vanaf volgend jaar modellen bouwen in Gent, België.
We hebben Lynk & Co gemaakt als het mobiliteits-antwoord op Netflix en Spotify. Boven alles willen we de klant een simpel aanbod doen gebaseerd op een abonnementsvorm.
Ons dna is mobiliteit verkopen, geen auto's. Ik geloof dat we daarmee iets heel anders bieden dan andere autofabrikanten of automerken. Een simpele keus, zonder tussenkomst van dealers, een snel en makkelijk abonnement op maat voor een modern stadsleven en mobiliteit over de hele wereld."
 
We horen al jaren dat de Chinese auto eraan zit te komen. Maar altijd weer werden de plannen uitgesteld. Is Europa nu klaar voor een Chinese auto?
"Is in de autoindustrie nog wel sprake van nationale merken? Onderdelen worden op verschillende plaatsen gemaakt en in een fabriek samengevoegd. Fabrikanten hebben hun fabrieken over verschillende continenten verspreid. Moderne middelen van vervoer verleggen de grenzen van onze wereld. In minder dan tien uur vlieg je naar het andere eind van de globe. Reizen wordt sneller en toegankelijker en Lynk & Co is zich daarvan bewust.
Onze auto's zullen worden gebouwd in zowel China als Europa. In die zin zijn we een wereldwijd merk met wereldwijde doelstellingen.
We hebben ons merk gelanceerd met het 01-model. We hebben een tipje laten zien van de 03. We hebben het model 02 onthuld (de auto die als eerste in Europa beschikbaar komt. Zie foto onder) en onze internationale groeiplannen gedeeld. Allemaal in een tijdsspanne van 20 maanden. We groeien snel en dat zal alleen maar sneller gaan."
 
Lynk & Co wordt gepositioneerd als een compleet nieuw concept: private lease direct via internet. Is dat niet gewoon een marketingtruc; uiteindelijk moet u toch ook gewoon auto's verkopen?
"Onze abonnementsvorm is een vorm van bezit waar de klant volledige mobiliteit geniet, waarbij hij zich per maand vast kan leggen. Een veel klantvriendelijker aanbod dan de bestaande private lease.
Wij zien dat moderne consumenten bereid zijn veel geld uit te geven aan mobiliteit en reizen. Tegelijkertijd is hij veel minder bereid geld te investeren in het bezit van een nieuwe auto of maandelijke betalingen voor de komende tijd. Ons prijsaanbod moet nog definitief worden vastgesteld, maar het is onze prioriteit om het beheersbaar te houden. Als klant zit je er maximaal een maand aan vast.
Gemiddeld verdient een autodealer 15 procent aan iedere verkoop. Daarbovenop wordt 10 tot 15 procent korting gegeven om voldoende volume te verkopen. Het huidige distributiemodel kost dus minstens 25 procent van de prijs. Met ons systeem besparen we tenminste tien procent hiervan. Mogelijk zelfs meer. Dat betekent dat we volledig uitgeruste premium auto's kunnen aanbieden voor een concurrerende prijs. 
We zullen niet alleen online verkopen, maar ook in onze Offline Stores. Kleine, gezellige boetieks in stedelijke districten. En in onze Offline Tour; mobiele pop up winkels die op vrachtwagens door Europa rijden naar de steden waar we nog geen showrooms hebben.
Je kunt het een marketingtruc noemen, maar het aanbieden van een werkelijk zorgenvrije ervaring aan onze klanten is dat niet. Een sober en eenvoudig te begrijpen productaanbod, een samenspel van connectiviteit. Onze auto's zijn werkelijk smartphones op wielen, waar extra de standaard is en absoluut gemak de norm is."
 
Hoe doet Lynk & Co het eigenlijk op zijn thuismarkt? De laatste keer dat ik in China was heb ik er één geteld.
"Toen we op 17 november van start gingen verkochten we bij voorinschrijving al 6.000 auto's van het model 01 in 2 minuten en 17 seconden. Er zijn inmiddels in China meer dan 150 showrooms. Zij verkopen ongeveer 10.000 stuks per maand en dat loopt snel op.
Binnenkort zie je Lynk & Co niet alleen in China, maar ook in Europa. Gewoon een kwestie van tijd."
 
vrijdag 24 augustus 2018


Gerelateerde onderwerpen:

Beijing wil automobilisten terug op de fiets
Auto kopen in Beijing? Eerst een parkeerplaats
China wacht een miljard autorijders in 2030

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder