Kijktip: China op CinemAsia 2019
Van dinsdag 5 tot en met zondag 10 maart wordt in Amsterdam voor de twaalfde keer het filmfestival CinemAsia gehouden. Het aanbod van films uit en over China is dit jaar groter dan ooit.
Long Time No Sea (Taiwan, 2018): Familiedrama van regisseur Heather Tsui speelt zich af bij de Tao, een inheemse minderheid van Taiwan die rond 3.000 personen telt en al voor meer dan 800 jaar op Orchid Island thuis is. Manawei (gespeeld door Pangoyod Si) is een jonge Tao die bij zijn oma leeft, terwijl zijn vader als taxichauffeur op het vasteland werkt. Chung-hsun (Huang Shang-he, Thanatos. Drunk) is een verveelde docent die op het eiland arriveert en een onverwachtse band smeedt met Manawei en de Tao. De Tao worstelen met de dynamiek tussen hun traditionele levenswijze en de moderne samenleving. Hoofdrolspeler Pangoyod Si kreeg voor zijn spel de Best Newcomer Award bij de Golden Horse Awards.
(Do 7 maart 19:00-21:19 en zo 10 maart 12:00-14:04 - Rialto)
The Looming Storm (China, 2017): Wanneer de lichamen van jonge vrouwen in een kleine stad worden gevonden, vermoedt de politie dat een seriemoordenaar rondloopt. Met grootse ambities besluit Yu Guowei (Duan Yihong), bewaker bij een staatsfabriek, voor detective te spelen. Dong Yue’s thriller lijkt speelt zich af in de provincie Hunan in 1996, een sleutelmoment in de Chinese geschiedenis wanneer de door de staat gerunde economie verschuift naar het tijdperk van kapitalistisch-socialisme.
(Vr 8 maart 19:00-21:00 - Kriterion en zo 10 maart 16:30-18:40 - Rialto)
Tracey (Hong Kong, 2018, foto boven): Tai Hung’s (Philip Keung) leven lijkt ideaal met een succesvolle onderneming en een geweldige vrouw (Kara Hui). Maar als zijn jeugdvriend overlijdt, wordt hij geconfronteerd met een geheim dat hij al lang bij zich draagt: hij is een vrouw, in het lichaam van een man. Klem tussen zijn taken als familieman en zijn eigen lotsbestemming, worstelt hij met de juiste beslissingen. Jun Li vertelt met dit regiedebuut een krachtig verhaal over identiteit en acceptatie - een zeldzaam LHBTQ-drama uit een samenleving waar transgenderkwesties nog taboe zijn.
(Do 7 maart 19:15-21:42 uur - Kriterion en za 9 maart 16:45-19:12 - Rialto)
Baby (China, 2018): Arthouse-veteraan Liu Jie’s meesterwerk onderzoekt de gevolgen van het Chinese éénkindbeleid, wat de rigiditeit van China’s verzorgingsstaat, discriminatie van vrouwen en gehandicapten blootlegt. In de jaren ‘90 dwong de enorme stijging van in de steek gelaten kinderen (merendeels meisjes of baby’s met gezondheidsgebreken) de overheid om arme gezinnen te betalen om als pleeggezinnen voor hen te zorgen. Een van hen is Jiang Meng (Yang Mi). In het ziekenhuis waar ze werkt treft ze een babymeisje met dezelfde aangeboren ziekte als zijzelf. Als de vader het kind wil laten sterven grijpt zij in.
(Wo 6 maart 21:45 - 23:24 - Kriterion en za 9 maart 12:30 - 14:09 - Rialto)
An Elephant Sitting Still (China, 2018): Gedurende een etmaal kruisen de paden van vier mensen elkaar: een gepeste jongen, een pubermeisje in loopgravenoorlog met haar moeder, een door zijn kinderen op straat gezette gepensioneerde en een straatschoffie geplaagd met schuld over de zelfmoord van zijn vriend. Ze verlangen ernaar de afgelegen stad Mazhouli te bezoeken, waar volgens sagen een olifant roerloos schijnt te zitten, onbekommerd door de manie van alledag. Hu Bo debuteert met dit meeslepend filmepos over wanhoop en malaise in een kleine Noord-Chinese stad. Dit treurige drama is direct zijn laatste film; de 27-jarige filmmaker pleegde zelfmoord in oktober 2017. Als eerbetoon aan dit grote talent doneert CinemAsia een deel van de kaartverkoop aan de ouders van Hu Bo.
(Do 7 maart 19:30-21:30 en 21:45 - 23:54 - LAB111)
Father (Taiwan, 2018): Documentaire over Chen Hsi-huang, dé meester van traditioneel, Taiwanees handpoppenspel. Chen leeft echter nog steeds in de schaduw van zijn overleden vader, de legendarische Li Tian-lu, die werd onderscheiden als “levende staatsschat” door de Taiwanese overheid. Losbrekend van zijn familie begint Chen op 79-jarige leeftijd zijn eigen troupe. Ondanks de kelderende populariteit van zijn levenslange ambacht, is er geen twijfel over mogelijk dat Chen een briljante artiest is van wereldklasse. Zijn performance op het einde van de film zal je overweldigen. Winnaar Best Documentary bij de Golden Horse Awards.
(Do 7 maart 17:00-18:42 en zo 10 maart 14:30-16:12 uur - Kriterion)
Wushu Orphan (China, 2018): In Henan, de wieg van de Chinese vechtkunst, staat de grootste wushu-academie van het land. Honderden jongens trainen hier in de hoop om de nieuwe Bruce Lee te worden. Beginnend docent Lu (Noch Jin) arriveert er om Chinese les te geven, maar ontdekt al gauw dat zulke academische onderwerpen de laagste prioriteit hebben. Deze onbedoelde onruststoker bekommert zich als gevolg vooral om een gepeste student die probeert de school te ontvluchten. Prachtig op lokatie geschoten beelden van gesynchroniseerde vechtkunst.
(Wo 6 maart 17:15-19:19 uur | Za 9 maart 17:00-19:14 - Kriterion)
Ala Changso (China, 2018): Drolma (Nyima Sungsung) verrast haar norse, maar liefdevolle man Dorje (Yungdrung Gyal) met haar plan om op pelgrimstocht te gaan naar Lhasa – een uitputtende, jaar-lange reis. Norbu, haar chagrijnige en opstandige zoon van een vorig huwelijk, staat erop dat hij meegaat. Een emotioneel familiedrama volgt, zelfs wanneer een onthulling iedereen tot in het diepste raakt. Juryprijs en Beste Scenario-winnaar op Shanghai Film Festival van Tibetaanse filmmaker Sonthar Gyal.
(Zo 10 maart 12:30-14:23 - Kriterion en zo 10 maart 14:15-16:08 uur - Rialto)
Cities of Last Things (Taiwan, 2018): In het Taiwan van de nabije toekomst is Zhang Dong-ling (gespeeld door veteraan Jack Kao) een voormalig politieagent die over hightech straten slentert op zoek naar wraak en verloren liefde. In het heden is Zhang (Lee Hong Chi) een agent die in zee gaat met corrupte collega’s en een band smeedt met een zakkenvullende buitenlander. In het verleden ontdekt een criminele tiener (Xie Zhang-yin) dat hij een connectie deelt met de vrouwelijke gangster die op dezelfde nacht als hij gearresteerd is. Regisseur Ho Wi-ding vertelt een verhaal van stedelijke zielensmart, terwijl hij in en uit genres glijdt: sciencefiction, misdaad, mysterie, romance en familiedrama.
(Vr 8 maart 17:00-18:50 | Za 9 maart 13:30-15:20 uur - Kriterion)
Secret in the Hot Spring (Taiwan,2018): Twintig jaar oud en nog steeds een middelbaar scholier; Hsiao-chin (Chang Tinghu) is een nietsnut zonder toekomst. Met de kerstvakantie wordt hij door zijn grootouders om de tuin geleid en moet hij een bezoek plegen aan het familiehotel dat hij op een dag over zal nemen. Alsof twee maffe klasgenoten meenemen nog niet genoeg is, lopen dingen met deze nachtbrakers ook nog rijkelijk uit de hand, wanneer ze in aanraking komen met het bovennatuurlijke. Secrets in the Hot Spring is een geestig eerbetoon aan bovennatuurlijke Hong Kong-klassiekers zoals A Chinese Ghost Story. Griezelig, aandoenlijk en met een verrassend einde wordt deze baldadige komedie versterkt door geliefde Hong Kong-komedianten Mimi Chu en Law Karying.
(Vr 8 maart 21:45-23:37 - Kriterion)
Nobody (Singapore, 2018): Chinese migrantwerker Peng (Li Weng Chang) ontdekt het levenloze lichaam van een jonge vrouw bij wie een spijker door de achterkant van haar nek is geslagen. Pengs goede daad roept onbedoeld een pontianak op bij het bouwterrein waar hij werkt. Een pontianak is in Malay bijgeloof een vrouwelijke geest die aast op mannen door hun maag met scherpe nagels te verscheuren en daarna hun organen te verslinden. Singaporese auteur Eric Khoo (Mee Pok Man, Ramen Teh) gebruikt deze legende om mannelijk seksueel geweld te verwerpen, en om een onderbelichte kant van een van ’s werelds meest armoedige steden te tonen: een buitenlandse onderklasse die nooit het resultaat ziet van diens harde werk.
(Vr 8 maart 23:59-01:53 - Kriterion)
Cek Toko Sebelah (Indonesië, 2018): Erwin (Ernest Prakasa), de gedreven tweede zoon uit een Chinees gezin, moet van zijn vader Koh A-fuk (Chew Kin Wah) de eenmanszaak overnemen. Bij zijn oudere broer Yohan (Dion Wiyoko) komt het over alsof hij niet als capabel genoeg wordt gezien voor dit werk, een flinke teleurstelling van de eerstgeborene in elk Aziatisch gezin. Door deze broederspanning worden oude koeien uit de sloot gehaald, waaronder de opofferingen van hun moeder en het historische uitwissen van etnische Chinezen. De zelfspottende humor over het zijn van een etnische en religieuze minderheid in een voornamelijk Islamitisch land kwam niet voor in het register van een oudere generatie Chinezen. In het huidige populistische klimaat is hier bewonderingswaardige openhartigheid voor nodig. Ernest Prakasa drukt op precies de juiste knoppen met zijn vermakelijke, maar ook provocerende observaties over identiteit, diversiteit en familiewaarden.
(Wo 6 maart 19:15-21:12 | Zo 10 maart 18:30-20:27 – Kriterion)
The Lady Improper (Hong Kong, 2019): Siu Man (Charlene Choi) probeert de dag door te komen als gynaecoloog. Haar huwelijk is ingestort na een uitgebleven seksleven. Wanneer haar vader (legendarische actie ster Lau Wing) in het ziekenhuis belandt, moet ze noodgedwongen zijn cha-chaanteng (restaurant) overnemen. Maar hoe kan Siu Man, die voorheen nooit de keuken in mocht, haar vaders specialiteiten nabootsen? Ze krijgt hulp van Chia-hao (Wu Kang-jen), een aantrekkelijke, in Parijs opgeleide chef. Hong Kong mag dan wel een moderne, kosmopolische stad zijn, maar de ouderwetse normen van Confucius zijn hardleers. Jessey Tsangs onafhankelijke film duikt in de seksfobie en vrouwelijke onderdrukking – onderwerpen die vaak vermeden worden in Aziatische samenlevingen. De film is tegelijkertijd een liefdesverklaring aan de Hongkongse cuisine.
(Zo 10 maart 19:00-21:30 - Kriterion)
Carve Out (Nederland, 2019): Food sculpturing speelt een grote rol in de geschiedenis van de Chinese keuken. Erkend als een belangrijke inheemse kunst, wordt er in Nederland een heel ander verhaal verteld. Ooit het kroonjuweel van elk gerecht in Chinese restaurants, nu verdwijnen voedselsculpturen langzaam aan en dreigt het ambacht uit te sterven. Na tientallen jaren hun snijmessen opzij te hebben gelegd, worden de geïmmigreerde food sculptors Chen Mo en Awan opnieuw aangespoord om hun vaardigheden aan het werk te zetten. Kunstenaars Ami en Fay nodigen de meesters uit om de toekomst van food sculpturing in Nederland opnieuw te visualiseren, vanuit een geheel nieuwe invalshoek.
(Za 9 maart 15:30-17:15 - Kriterion)
First Night Nerves (Hong Kong, 2018): Film van regisseur Stanley Kwan speelt tijdens de laatste repetitieweek van Two Sisters, een theaterproductie met de rivaliserende actrices Yuan Xiuling (Sammi Cheng, een van Johnnie To’s favoriete actrices) en He Yuwen (Gigi Leung, Sylvia Chang’s Tempting Heart). Wanneer deze twee drama queens niet kibbelen over hun hoeveelheid tekst of de roddelbladen, zijn ze overladen met persoonlijke problemen. Kwan keert na 19 jaar terug naar zijn geboortestad met een heerlijk verhaal van achter-de-schermen-onrust. Met een overvloed aan diva’s onderzoekt Kwan de diepere onzekerheden van een industrie die vooral onvergeeflijk is jegens vrouwen. Kwan bewijst ook dat hij een van de beste actriceregisseurs is in Hong Kong, door zinderend spel te halen uit Bai Baihe (Monster Hunt) als Yuans lesbische steun en toeverlaat.
(Di 5 maart 21:30-23:10 | Za 9 maart 15:00-16:43 - Kriterion)
Dear Ex (Taiwan, 2018): Na de dood van professor Zhengyuan wordt zijn vrouw Sanlian woedend als ze erachter komt dat zijn verzekeringsgerechtigde mannelijke minnaar Jay is. Het wordt nog rommeliger als de tienerzoon van Sanlian naar Jay’s huis verhuist. Awardwinnende TV-schrijver Mag Hsu’s script verbindt foutieve maar sympathieke personages tot een intrigerende knoop van aangrijpende geheimen en onvoorspelbare emoties. Co-regisseur Kidding Hsu verrijkt het verhaal met geanimeerde scènes en coole muziek die Taipei in een hip, gek licht laten zien. Dit onderhoudende drama is een triomfantelijke promotie voor Taiwan’s progressieve mars naar gelijkheid in huwelijksrechten.
(Wo 6 maart 12:45-14:35 - Kriterion)
The Rib (China, 2018): Huanyu (Yuan Weijie) is een transvrouw die in China een geslachtsoperatie wil ondergaan. Om dat te krijgen moet ze echter eerst de toestemming van haar Christelijke vader (Huang Jingyi) krijgen. Zijn intieme parochie ziet dit als een zonde of ziekte die kan verdwijnen met gebed, wat leidt tot een spirituele crisis voor zowel ouder, als kind. China heeft redelijk progressieve rechten wat transgenders betreft, maar de publieke opinie is nog niet up-to-date. The Rib is onthaald als de eerste Chinese lange speelfilm die transgenders als onderwerp behandelt. Het biedt ook een zeldzaam en onthullend beeld over de Christelijke gemeenschappen van China, die onder precaire omstandigheden overleven.
(Do 7 maart 17:30-18:58 uur | Zo 10 maart 16:30-18:08 uur - Kriterion)
Turning 18 (Taiwan, 2018): Chen en Pei, twee inheemse Taiwanese tienermeisjes, komen uit gebroken gezinnen. Chen zorgt voor negen broers en zussen en een dronken moeder. Ze vindt heil in Taekwondo en droomt ooit te vertrekken. Pei leeft met haar vriendje om van haar gewelddadige familie af te zijn. De meisjes ontmoeten elkaar tijdens een zomerstage, maar als ze op hun 18e verjaardag afstevenen, gaan hun levens weer tegenovergestelde richtingen op. Turning 18 toont een puur coming-of-age-verhaal, terwijl het ook de armoede in ruraal Taiwan adresseert, naast LHBTQ-rechten en seksueel misbruik. Ondanks hun huiveringwekkende ervaringen, toont een speciale moeder-dochter band ook wat voor een moed er nodig is om te veranderen en geluk na te streven.
(Wo 6 maart 15:15-16:45 uur - Kriterion)
Meer info en kaartjes bestellen kan op de site van CinemAsia.