Chinese burgers roeren zich in handelsoorlog
Patriottistische burgers scharen zich achter Huawei en willen af van FedEx. Helemaal nieuw zijn anti-Amerikaanse sentimenten niet; wel dat de Chinese overheid de rem van de censuur haalt.
"Handelsoorlog! Handelsoorlog! We zijn niet bang voor de uitdaging." Het zijn de eerste woorden van een liedje dat dezer dagen door honderdduizenden Chinezen op WeChat wordt beluisterd en gedeeld. De schrijver is Zhao Liangtian, een gepensioneerde ambtenaar uit de provincie Sichuan. Hij schreef wel vaker anti-Amerikaanse teksten. Maar die werden meestal gecensureerd, vertelde Zhao aan persbureau Bloomberg.
Dit keer is alles anders. Toen dinsdag bekend werd dat de Amerikaanse koeriersdienst FedEx pakketjes met interne documenten van Huawei via de Verenigde Staten had omgeleid, ontstaken veel Chinezen in grote woede. Ze vermoeden kwade opzet en eisen niet alleen dat Huawei een andere pakketdienst kiest, maar dat FedEx in het geheel van de Chinese markt wordt geweerd.
Anti-Amerikaanse oorlogsfilms
De Chinese overheid heeft tot nu toe binnenlandse discussie over de handelsoorlog gekanaliseerd en waar nodig gecensureerd. Maar nu gaat langzaam de voet van de rem. Hier en daar wordt zelfs wat olie op het vuur gegooid. Vorige week werden plots anti-Amerikaanse films over de Korea-oorlog op de filmzender van de Chinese staatszender CCTV vertoond. Gemaakt in de jaren '60; recenter bruikbaar materiaal is er niet.
Op sociale media nemen steeds meer Chinezen het voor het geplaagde Huawei op, meldt website What's on Weibo. De slogan "Hup China! Hup Huawei!" wordt miljoenen keren gedeeld. Burgers beloven de Chinese mobieltjesmaker trouw te blijven, ook als die straks niet meer op het modernste besturingssysteem van Google kan draaien. Eigenaren van een iPhone worden opgeroepen in het belang van het vaderland hun Amerikaanse mobieltje te vervangen door een Chinese.
Consumentenboycot
Het is een voorbode wat allemaal mogelijk is als de Chinese overheid in eigen land volop de anti-Amerikaanse kaart gaat spelen. Bedrijven als Ford, General Motors, Apple, Microsoft en Starbucks halen een groot deel van hun omzet in China. Een consumentenboycot zal onmiddellijk pijn doen als de patriottistische Chinezen Made in USA in de ban doen.
Echte gevolgen zijn intussen al voelbaar voor de Amerikaanse toeristenindustrie. Het aantal Chinese toeristen daalde in 2018 met 5,7 procent tot 2,9 miljoen. Het is de eerste daling in vijftien jaar. Blijkbaar voelen Chinese toeristen zich minder welkom in het land waarmee een steeds venijniger handelsoorlog wordt uitgevochten. Daar hoefde de Chinese regering niets voor te doen.
Gerelateerde onderwerpen:
Opinie: kies geen partij in strijd VS-ChinaVijf vragen over handelsbesprekingen China-VS
Handelsoorlog escaleert na Huawei-boycot VS