PR-firma's zien geen kans imago HK op te poetsen
Het stadsbestuur van Hong Kong heeft tevergeefs acht internationale PR-bureau's uitgenodigd mee te dingen naar een grote opdracht. De imago-experts menen dat het geen zin heeft het beeld van Hong Kong op te vijzelen zolang het onrustig is in de stad, of zijn bang dat hun eigen imago wordt aangetast.
Vorige maand benaderde de stad acht gerenommeerde communicatieadviesbureaus met de vraag voorstellen te doen voor een internationaal imago-onderzoek en pr-campagne. In de uitnodiging staat dat het bestuur zich bewust is van de reputatieschade die Hong Kong als zaken- en financieel centrum in de regio heeft opgelopen als gevolg van demonstraties en rellen, die inmiddels al honderd dagen aanhouden. Ook zouden zakenreizigers en toeristen twijfels hebben over de veiligheid.
De opdracht was om negatieve opvattingen te bestrijden en het vertrouwen in de stad te behouden, de onderscheidende kwaliteiten van Hong Kong ten aanzien van andere metropolen in de regio benadrukken en advies hoe het "succes van het beginsel Eén land, Twee systemen" aan de wereld te vertellen. De campagne zou zich richten op zakenlieden, investeerders, ondernemerspoltici, zakenreizigers en het hogere segment toeristen in Amerika, Europa en Zuidoost-Azië.
Snelkookpanpitch
Het bestuur had haast. Uit uitgelekte gegevens over de pitch waarover het Amerikaanse vakblad the Holmes Report beschikt, blijkt dat de geselecteerde bureau's op 12 augustus zijn benaderd. De week erna zouden belangstellenden in Hong Kong worden gebriefd. Een week later al zouden ze hun voorstellen moeten indienen, waarna begin september het winnende voorstel kon worden aangewezen.
Maar zo liep het niet. In een rede achter gesloten deuren voor zakenlieden zei chief executive Carrie Lam dat vier aangeschreven bureaus direct de opdracht weigerden. Volgens persbureau Reuters vrezen zij zakelijk nadeel te ondervinden als zij in opdracht van de stad Hong Kong werken. Lam zei toen ook dat nog eens twee bureaus na de briefing afhaakten.
Briefing
Volgens The Holmes Report zijn medewerkers van tenminste drie van de vier overgebleven bureaus naar Hong Kong gevlogen voor een uitgebreide briefing. Maar geen van allen hebben zij uiteindelijk voorstellen ingediend voor de deadline van 27 augustus. Volgens het vakblad heeft het geen enkele zin het imago van Hong Kong op te poetsen "zolang de stad in brand staat".
Gerelateerde onderwerpen:
Handreiking Carrie Lam aan protestbewegingOpinie: alleen dialoog uitweg impasse Hong Kong
Waarom China wel/niet zal ingrijpen in Hong Kong