China opent nieuw mega-vliegveld met oranje tintje
Woensdag is het eerste passagiersvliegtuig vertrokken van Beijing Daxing International Airport. Het nieuwe vliegveld met een beoogde capaciteit van 100 miljoen passagiers is er niet om de oude luchthaven te vervangen, maar is nodig om de groei van het aantal passagiers in de komende decennia bij te benen.
Het vliegveld werd woensdagochtend officieel geopend door president Xi Jinping. Hij zei dat de nieuwe luchthaven symbool staat voor zowel China's ontwikkeling als de manier waarop het zich openstelt voor het buitenland. 's Middags om 16.23 uur lokale tijd ging het eerste vliegtuig de lucht in, een Airbus A380 van China Southern, voor een vlucht naar Guangzhou. Er is bijna vijf jaar gebouwd aan de luchthaven. Die is net op tijd klaar voor de viering van 70 jaar Volksrepubliek op 1 oktober aanstaande.
De luchthaven ligt op 46 kilometer ten zuiden van hartje Beijing en is via een nieuwe snelweg, airport express-trein en hogesnelheidstrein met de Chinese hoofdstad verbonden. Met de bouw is een investering van 120 miljard yuan, ruim 15 miljard euro gemoeid. Als alle kosten voor de benodigde infrastructuur worden meegeteld bedragen de kosten 400 miljard yuan (52 miljard euro).
Superlatieven
Zoals bij veel megaprojecten in China schieten superlatieven tekort. De terminal is een van de grootste gebouwen van China met een totaal vloeroppervlak van 700.000 vierkante meter; evenveel als honderd voetbalvelden. In eerste instantie moet Daxing 45 miljoen passagiers per jaar gaan verwerken. Maar de werkelijke capaciteit is veel groter. In de komende twee jaar verplaatsen luchtvaartmaatschappijen zoals KLM een voor een hun activiteiten naar Daxing. In 2040 moet de maximale capaciteit van 100 miljoen passagiers per jaar zijn bereikt. Daarvoor moet dan wel het huidige aantal start- en landingsbanen worden verdubbeld tot acht.
Dan is Daxing even groot als het huidige internationale vliegveld van Beijing nu. Beijing Capital is na Atlanta de drukste luchthaven ter wereld, maar zit aan de grens van zijn capaciteit. De behoefte aan vliegen groeit echter maar door, zowel internationaal als nationaal. Alleen al in China zijn de komende jaren 8.000 nieuwe toestellen nodig om in die behoefte te voorzien. In 2022 zal China naar verwachting de VS hebben ingehaald als grootste luchtvaartmarkt ter wereld.
Terminalgebouw
Ondanks zijn omvang is het een ruimtelijke, lichte terminal geworden. Dat is te danken aan architect Zaha Mohammed Hadid. Zij bedacht de golfende overkoepeling van glas en staal die zo licht is dat die met een minimum aan zuilen overeind kan worden gehouden. De Iraaks-Britse architect maakt de opening van deze prestigieuze opdracht niet meer mee; zij overleed in maart 2016, niet lang nadat haar ontwerp was goedgekeurd.
Maar het technische concept van de luchthaven is Nederlands. NACO in Den Haag ontwierp het masterplan, waar Hadid een modieus jasje voor bedacht. Zij wilden één, groot terminalgebouw voor alle functies. Daarvoor bedacht NACO de karakteristieke zespuntige stervorm, die een phoenix voorstelt, maar door Chinezen al zeester is gedoopt. Hierdoor is het mogelijk 268 toestellen te ontvangen, maar hoeven passagiers nooit meer dan 600 meter te lopen. Om alle functies te herbergen zijn in het gebouw vijf etages gecreëerd, waarvoor twee voor vertrekkende passagiers.
Gerelateerde personen:
Xi JinpingGerelateerde onderwerpen:
Xiong'An: een miljoenenstad die voelt als een dorpOmstreden huzarenstukje open (maar niet voor allen)
Eindelijk meer lucht voor passagiersvliegtuigen