Extreme rijkdom leidt tot ergernis en achterdocht
En wat was er eigenlijk trending topic op het Chinese social network Weibo? Dat was de SCC, een club voor eigenaren van peperdure auto's.
Hoeveel leden de SCC heeft weten we niet, maar dat op foto's en filmpjes een omvangrijk wagenpark is te zien, is wel duidelijk. Porsches, Ferrari's, Audi's RS8 zijn nog de normaalste voertuigen. Maar ook eigenaren van vierwielige exoten als Lamborghini, Bugatti Veyron en Maserati behoren tot de SCC.
Om lid te worden moet je een kapitale sportwagen bezitten. Om lid te zijn betaal je 10.000 Yuan per maand (1.200 euro). Ter vergelijking: een gemiddeld maandsalaris in Beijing bedraagt net iets minder dan 5.000 Yuan.
Sociale ongelijkheid
Dat er een groep superrijken is die zich dure speeltje kan veroorloven, is bekend. Toch vragen veel Chinezen zich af hoe deze groep zo rijk is geworden en waarom het nodig is met deze rijkdom te pronken.
De SCC -en de ophef erover op Weibo- zegt veel over de sociale ongelijkheid en verdeling van welvaart in China. In China lag het Gini-coëfficient, dat de verdeling van welvaart rangschikt in een cijfer tussen 0 en 1, vorig jaar volgens officiële bronnen op 0,47. Sommige bronnen denken dat het getal in werkelijkheid hoger is. Volgens de Wereldbank is een Gini-coëfficient van boven de 0,4 in arme landen een voorbode voor sociale onrust.
Ondernemer, verwend kind of corrupt
Naar verluidt is 30 procent van de SCC-leden ondernemer. Zij hebben hun eigen kapitaal verworven. Zouden de overige 70 procent alleen bestaan uit fuerdai, tweede generatie rijkelui die op vaders zak teren (of die van moeders, natuurlijk)?
Of zijn er heel misschien ook hoge ambtenaren en bestuurders lid geworden van de SCC? Veel Chinezen associëren extreme rijkdom eerder met corruptie dan met succesvol ondernemerschap. De website Business Insider haalt er een mysterieus auto-ongeluk in maart 2012 bij, waarbij een zwarte Ferrari 458 Spider in middernachtelijk Beijing crashte. Alle foto's over de crash verdwenen van het internet, maar een half jaar later werd duidelijk dat de berijder de zoon van een hoge ambtenaar in de staf van president Hu Jintao was geweest.