economie cultuur politiek RSS

Quick scan: Chinese sabotage aan infrastructuur Oostzee

Quick scan: Chinese sabotage aan infrastructuur Oostzee

Afgelopen weekend zijn twee datacommunicatiekabels in de Oostzee beschadigd, waardoor zij voorlopig niet zijn te gebruiken. Een Chinees vrachtschip wordt verdacht de glasvezelkabels te hebben stukgetrokken. Enkele kanttekeningen.

1) Zondagmorgen werd het verkeer door BCS East-West Interlink tussen Litouwen en het Zweedse eiland Gotland onderbroken. Maandag in de vroege ochtend gebeurde dat ongeveer honderd kilometer verderop ook met de C-Lion1 tussen Helsinki en Rostock in Duitsland.

 

2) Omdat de breuken in de Zweedse Exclusieve Economische Zone liggen, leiden de autoriteiten in Stockholm het onderzoek.

 

3) De verdenking gaat in eerste instantie uit naar een Chinese bulkcarrier, de Yipeng 3, die ten tijde dat de verbindingen werden verbroken in de buurt van de kabels voer. Het schip is eigendom van Ningbo Yipeng Shipping, een kleine rederij in Ningbo.

 

4) Yiping 3 kwam uit de Russische haven Ust-Luga op weg naar Port Saïd in Egypte. Onduidelijk is of het schip formeel is stilgelegd, maar feit is dat het al 24 uur voor anker ligt in het Kattegat met minstens één Deens marineschip in de buurt.

 

5) Kabelbreuken op de zeebodem komen best vaak voor; meer dan honderd keer per jaar. Meestal door zeebevingen. Maar visnetten of ankers trekken ook weleens kabels stuk. In Scandinavië komen wel aardbevingen voor, maar die zijn doorgaans licht.

 

6) Het is dus logisch dat autoriteiten naar scheepvaart kijken als mogelijke oorzaak van de kabelbreuken. Yipeng 3 komt dan snel in beeld omdat het ten tijde van beide breuken in de buurt was. Autoriteiten zullen het anker willen inspecteren en de bemanning ondervragen alvorens het schip weer vertrokken is.

 

7) Vervolgens is de vraag of de Yipeng 3 moedwillig schade heeft aangericht aan de glasvezelkabels op de zeebodem. Het is wel heel toevallig dat het schip betrokken is bij twee kabelbreuken in 24 uur.

 

8) En dan komt de waarom-vraag in beeld. Waarom zou de kapitein van een vrachtschip moedwillig het anker over de zeebodem voortslepen om infrastructuur te vernielen?

 

9) Sommige geopolitiek analisten verdenken de Chinese overheid van kwade opzet. Het is immers de tweede keer dat een Chinees vrachtschip bij een dergelijk incident betrokken is.

 

10) In oktober 2023 trok de Newnew Polar Bear de aardgaspijpleiding Balticconnector tussen Finland en Estland stuk. Er was geen ontkennen aan, de Newnew Polar Bear was daarbij een van zijn ankers verloren.

 

11) China spioneert erop los en hackt computers om data te verzamelen. Maar sabotage is van een geheel andere orde. Als China zou besluiten Europese infrastructuur te saboteren is dat een enorme beleidswijziging. China beschouwt zichzelf niet in oorlog met het Westen.

 

12) De timing daarvoor is onlogisch. China staat onder toenemende druk van de EU vanwege zijn economische en politieke steun aan Rusland. In Europese hoofdsteden wordt geredeneerd dat China op die manier de Russische veldtocht in Oekraïne mogelijk maakt.

 

13) Je zou zeggen dat het laatste wat Beijing wil dat het de lidstaten bevestigt dat het Rusland actief steunt in zijn hybride oorlogsvoering tegen het westen. Het probeert juist een wig te drijven tussen de EU en de VS, dat een radicaal anti-Chinese strategie voert.

 

14) Om die redenen is mijn inschatting dat het onwaarschijnlijk is dat de Chinese overheid achter de sabotage zit. Zolang Rusland de oorlog niet verliest -en daar lijkt het momenteel niet op- is er geen logische reden zich direct met het conflict te bemoeien.

 

15) Er is wel een ander verband dat mogelijk licht kan werpen op de betrokkenheid van twee Chinese vrachtschepen. De Yipeng 3 had een Russische kapitein. En de rederij van de Newnew Polar Bear, Hainan Yangpu NewNew Shipping, werkt nauw samen met de Russische staatsrederij Rosatom.

 

 

 

Wil je mij helpen?: op mijn blog vind je de achtergronden bij het nieuws en ontwikkelingen in China. Lezen is gratis. Maar je kunt mij helpen mijn werk te blijven doen door vrijwillig een donatie te doen via PayPal of met creditcard. Voor de mensen die dat al deden: bedankt!

donderdag 21 november 2024


Gerelateerde onderwerpen:

Trumps-team: China-haviken, Israëlfans en kritisch op Oekraïnesteun
Quickscan: China en de samenwerking tussen Rusland en Noord-Korea
Quick scan: dreigende handelsoorlog EU en China

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder