Boeing: China heeft 5.580 nieuwe vliegtuigen nodig
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing verwacht dat de Chinese luchtvaartmarkt tot 2032 met 7 procent per jaar zal groeien. Daarvoor zijn 5.580 nieuwe toestellen nodig.
Analisten van Boeing verwachten dat verkeer van en naar China de komende jaren met 7,2 procent toeneemt. De groei van de binnenlandse markt zal daarbij nauwelijks achterblijven. Wereldwijd verwacht de luchtvaartindustrie een groeicijfer van 5 procent.
Dat betekent dat China de komende jaren al de VS zal inhalen als grootste luchtvaartmarkt ter wereld. Volgens Boeing zal de Chinese markt groeien tot een marktaandeel van 16 procent in 2032. Nu is dat nog 11 procent. Om die groei te kunnen verwerken, zijn nieuwe toestellen nodig. Deels grotere toestellen die kleintjes vervangen, maar voor een belangrijk deel ook extra toestellen. Boeing becijfert dat daarvoor een kleine 5.600 toestellen nodig zijn met een gezamenlijke waarde van ruim 600 miljard euro.
Eigen toestel eerst
Boeing is in de markt van de grotere toestellen (single aisle en wide body) nu duo-monopolist met Airbus. Op basis van de huidige marktsituatie zouden ze de poet samen kunnen verdelen. Maar China is bezig een vliegtuigindustrie te ontwikkelen om een graantje van zijn eigen groei mee te kunnen pikken.
China heeft een eigen passagierstoestel op de tekentafel. In 2007 al investeerde de Chinese staat 60 miljard yuan in de ontwikkeling van de C919 door de Commercial Aircraft Corporation of China. Hoewel het nog geen meter heeft gevlogen, staan er al 380 bestellingen in het orderboek. In 2014 is de eerste vlucht gepland; leveringen starten in 2016.
Afname geen probleem...
De beleidsmakers verwachten dat in 2020 dit eigen vliegtuig een marktaandeel van 5 procent in China zal veroveren, goed voor een omzet van 100 miljard yuan. Over de afname in eigen land hoeft men zich geen zorgen te maken; veel Chinese carriers zijn staatsondernemingen.
Maar de ambities van China reiken verder. In 2020 moet ook een vliegtuigmotor voor de grootste categorie passagiersvliegtuigen gereed zijn. Dan kan China ook wide body-toestellen gaan bouwen.
...ruimte in de lucht wel
China staat nu al bekend om zijn vertragingen. Op een lijst met de 35 drukste internationale luchthavens scoren die van Beijing en Shanghai het slechtst op punctualiteit. Volgens experts heeft de Chinese luchtvaartindustrie moeite om de enorme groei van de sector bij te houden. Bovendien moet een groeiend aantal vliegtuigen zich door binnenlandse corridors persen; 80 procent van het Chinese luchtruim is voorbehouden aan de luchtmacht.
En ook dreigt er een tekort aan piloten om al die nieuwe toestellen te vliegen. Zelfs als China er in slaagt om duizenden nieuwe piloten op te leiden, duurt het jaren voordat ze genoeg ervaring hebben om gezagvoerder te worden. Momenteel werven Chinese carriers al volop senior vliegers in landen in de regio, zoals Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland.
Gerelateerde onderwerpen:
China wil aandeel in vliegtuigmarktChinese luchthavens kampioen vertragingen