Chinees vrachtschip via Noordpool naar Rotterdam
Disndag is in Rotterdam de Yong Sheng aangekomen, het eerste Chinese vrachtschip dat via de Noordpool is gevaren. Deze route bekort de reistijd tussen China en Europa met dertien dagen.
De Yong Sheng van de staatsrederij Cosco heeft 35 dagen gedaan over zijn reis van Dalian naar Rotterdam. Normaal is vracht 48 dagen onderweg tussen de twee steden. De route bovenlangs Rusland is korter, maar zeker niet makkelijker. De gemiddelde temperatuur in het Noordpoolgebied is in de afgelopen vijftig jaar met vier graden gestegen. Daardoor is het poolijs nu vier maanden per jaar in de zomer bevaarbaar. Maar daarvoor is nog wel een ijsbreker nodig. Dat jaagt de prijs omhoog.
Aan de andere kant besparen rederijen wel op hun passagekosten in het Suezkanaal. Bovendien worden de Straat van Malakka en de Golf van Aden vermeden. Daar zijn piraten actief.
IJsbrekers in bestelling
China en Rusland verwachten veel van de Noordelijke zeeroute. Rusland heeft verschillende grote ijsbrekers in bestelling, om schepen in kolonne door het ijs te kunnen loodsen.
De Chinese overheid verwacht dat in 2020 vijf tot tien procent van alle vrachtschepen tussen China en Europa van deze route gebruik maken. Milieuorganisaties wijzen op de gevaren van een grote handelsstroom door de Noordelijke IJszee. Als er ongelukken gebeuren, is het door de moeilijke omstandigheden nauwelijks mogelijk schepen te bergen of olielekkage te bestrijden.
Gerelateerde onderwerpen:
China mag meepraten over toekomst Noordpool'Betrek Aziatische landen bij toekomst Noordpool'