Beleg nu in een sterkere marine voor China
China's grootste scheepsbouwer China Shipbuilding Industry gaat een pakket aandelen met een waarde van 8,5 miljard yuan (1 miljard euro) op de markt brengen. Het geld wordt in grotere en betere werven gestoken om marineschepen te bouwen.
Beleggers sprongen een gat in de lucht na de aankondiging van China Shipbuilding Industry. Omdat de wereldeconomie al vijf jaar stagneert, is de vraag naar nieuwe olietankers en containerschepen ingestort. Het gaat dan ook niet goed met scheepsbouwers.
Maar de ambities van de Chinese marine zijn groot. Een steeds groter deel van het budget voor het Volksbevrijdingsleger vloeit naar de marine. De nadruk verschuift van verdediging van de eigen kustwateren naar een marine die verder van huis handelsroutes kan controleren. Bovendien claimt China de controle over diverse eilanden in de Oost- en Zuidchinese Zee. Daardoor is er behoefte aan meer en grotere schepen.
Twee vliegdekschepen erbij
Het budget van het Volksbevrijdingsleger is dit jaar met 7,8 procent opgehoogd naar 166 miljard dollar, schat het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri). Daarmee is China na de VS de grootste big spender aan wapens.
Het land wil onder meer eigen vliegdekschepen ontwikkelen. Momenteel ontbreekt daarvoor de kennis. China experimenteert met een gekocht vliegdekschip, de Liaoning, een afdankertje van de Oekraïne. Maar ook een werf die groot genoeg was om vliegdekschepen te bouwen ontbreekt. Analisten denken dat China tussen nu en tien jaar zeker twee vliegdekschepen bestelt.
Groeiimpuls
Het aantrekken van vreemd kapitaal kan de Chinese industrie een belangrijke groeiimpuls geven. Over afname door het Chinese leger hoeven investeerders zich geen zorgen te maken. China's defensieindustrie bestaat grotendeels uit staatsbedrijven; slechts 30 procent is publiek gefinancierd. In de rest van de wereld is dat ongeveer 80 procent van de defensieindustrie.
China Shipbuilding Industry heeft wel een ingewikkelde constructie bedacht om vreemd geld aan te trekken. Er zijn tien investeerders geselecteerd die de 2,2 miljard aandelen mogen kopen, waaronder Wuchang Shipbuilding en Dalian Shipbuilding, de twee belangrijkste leveranciers van de Chinese marine.
Gerelateerde personen:
Chang WanquanGerelateerde onderwerpen:
China wil op zee supermacht zijnChina: hogere uitgaven defensie
China's drijvende nationale trots