economie cultuur politiek RSS

Wat wil je roken als je later groot bent?

Negen op de tien Chinese kinderen van 5 en 6 jaar oud kennen minstens één merk sigaretten. En 22 procent weet zeker dat ze later wil gaan roken.

Wetenschappers van de Johns Hopkins University in Baltimore hebben onderzoek gedaan naar de effecten van tabaksreclame bij jonge kinderen in opkomende economieën. Ze ondervroegen kinderen in Brazilië, China, India, Nigeria, Pakistan en Rusland.

Van de Chinese kindjes heeft 71 procent iemand in het gezin die rookt; 86 procent kent één of meer tabaksmerken en 43 procent herkent het Marlboro-logo. Dat is drie keer de hoogste score van de zes onderzochte landen. Voor het onderzoek werden 396 Chinese kinderen bevraagd in Jialing, provincie Shanxi.

 

Rookcultuur

Van de Chinese steekproef zegt 22 procent dat ze later wil gaan roken. Alleen in India is dat percentage hoger: 30 procent. Volgens de onderzoekers doen opkomende economieën te weinig aan het ontmoedigen van roken.

“Kinderen worden ondergedompeld in een rookcultuur", zegt co-auteur Dina Borzekowski tegen Wall Street Journal. "Ze groeien op in huishoudens waar ouders en andere volwassenen roken. Ze lopen naar school langs winkels die sigaretten verkopen en als ze op school zijn roken de leraren."

 

Grootste markt en producent ter wereld

China is de grootste markt én grootste producent van sigaretten ter wereld. Met ruim 300 miljoen rokers is China goed voor een op elke drie tabaksgebruikers op aarde. China National Tobacco Corporation is bijna net zo groot als de westerse multinationals Philip Morris en British American Tobacco samen.

Dubbel Geluk en Heuvel van de Rode Pagode zijn populaire sigarettenmerken in China. Een pakje van een lokaal merk kost ongeveer 15 yuan, in de provincie soms maar 5 yuan (60 eurocent). Dankzij de fenomenale aantallen leveren de rokers de Chinese overheid jaarlijks 424 miljard yuan (51 miljard euro) aan accijnzen op.

 

Beperkingen op tabaksreclame

Reclame voor tabaksproducten is sinds 2005 verboden op radio, tv, speelfilms en printmedia. Ook geldt er sinds 2011 een (niet erg goed afgedwongen) verbod op roken in openbare gelegenheden.

Reclame op billboards en bij evenementen is in China wel toegestaan.

donderdag 10 oktober 2013


Gerelateerde onderwerpen:

Iedere minuut zes nieuwe kankergevallen
Een op de vier Chinezen heeft hogebloeddruk

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder