Autofabrikanten vestigen hoop op China
Het gaat niet goed met de verkoop van nieuwe auto's in de VS en Europa. Maar autofabrikanten denken dat helemaal goed te maken op de stormachtig groeiende Chinese markt.
Veel autonieuws komt uit China deze dagen. Natuurlijk vanwege de Shanghai Motor Show, de autosalon die zondag zijn poorten opende voor het publiek. Maar er is meer te melden dan de lancering van nieuwe modellen of gewijzigde uitvoeringen. Autofabrikanten buitelen over elkaar heen met aankondigingen over de bouw van compleet nieuwe fabrieken.
En dat is niet zo gek als je weet dat de Chinese automarkt dit jaar naar verwachting groeit tot 20 miljoen stuks. Daarmee is het de grootste automarkt ter wereld.
Veertien nieuwe fabrieken
Volkswagen en General Motors, de grootste buitenlandse autoproducenten in China, investeren ieder miljarden in uitbreiding van hun productiefaciliteiten. VW 9,8 miljard tot 2015 en GM 8,4 miljard. GM bouwt daarvoor vier nieuwe fabrieken. Beide merken denken ieder dit jaar 3 milljoen auto's in China te verkopen.
Ford kondigde aan vijf nieuwe fabrieken in China te gaan bouwen.
Volvo -tegenwoordig in Chinese handen- wil drie nieuwe fabrieken uit de grond stampen. De eerste fabriek in het zuidelijke Chengdu, met een capaciteit van 170.000 auto's, gaat in juni open. Bij Beijing wordt een motorenfabriek gebouwd. Daarnaast volgt er nog een fabriek in Daqing, in het noordoosten van het land.
Nog dit jaar gaat de derde fabriek open van PSA, het moederconcern van Peugeot en Citroën, in samenwerking met autobouwer Dongfeng.
Audi kondigde aan binnen drie jaar een nieuwe productiefaciliteit in China te gaan bouwen.
Joint venture
Fiat en Chrysler gaan een joint venture aan met de Guangzhou Automobile Group om in China SUV's op basis van de Jeep Cherokee te gaan bouwen.
Het Zuidkoreaanse Kia beloofde de lancering van een nieuw label voor de Chinese markt: Horki, een samentrekking van de chinese woorden voor harmonie en rijden.