Ophef in China over Amerikaanse komiek
De talkshow van de Amerikaanse komiek Jimmy Kimmel heeft tot ophef bij Chinezen geleid. In het programma suggereerde een jongetje om alle Chinezen te vermoorden.
Humor of racisme? In de uitzending op 16 oktober van Jimmy Kimmel Live bespreekt de gastheer met vier 6- en 7-jarige kinderen de government shutdown in de VS. Als Kimmel vraagt wat ze moeten doen met de schuld van 1.300 miljard dollar aan China, zegt een jongetje: "Laten we iedereen in China vermoorden."
Het leidde direct tot een golf van protest van Chinezen in de VS en nu ook in China zelf. Veel reacties luiden dat ABC het tevoren opgenomen programmaonderdeel Kids Table niet in deze vorm had moeten uitzenden. "Kinderen weten misschien niet beter. Maar Kimmel en ABC zijn volwassenen. Ze hadden de keus dit fragment wel of niet uit te zenden", staat te lezen in een oproep een petitie te tekenen, waarin excuses van ABC worden geëist. De oproep is inmiddels meer dan 25.000 keer ondertekend.
Minderheid bashen
Veel mensen vragen zich af of het fragment zou zijn uitgezonden als het niet over Chinezen, maar over zwarten of joden zou zijn gegaan. Joe Wong, een Amerikaanse komiek van Chinese afkomst, schreef op zijn weblog: "Ik ben een komiek, maar ook een Chinees. Ze durven Chinezen belachelijk te maken, terwijl zij in de VS een minderheid vormen. Maar ze zijn wel bang om andere minderheden te beledigen. Dat komt omdat de consequenties van het beledigen van zwarten of joden [in de VS] groot zijn."
Toch zijn er ook relativerende geluiden te lezen. "De presentator vond het antwoord van het kind zo absurd dat hij er om moest lachen en doorging naar het volgende onderwerp", zegt Gu Xiaoming, hoogleraar aan de Fudan University tegen de Chinese krant Global Times.
UPDATE - ABC heeft maandag excuses aangeboden over de uitzending van Kimmy Kimmel Live. Dat meldt Associated Press. De excuses volgde na een demonstratie maandagmiddag bij het ABC-kantoor in San Fransisco, waaraan enkele honderden mensen deelnamen. De onlinepetitie is inmiddels meer dan 60.000 keer ondertekend.
Disney, de moedermaatschappij van ABC heeft alle beelden van het fragment op het internet geblokkeerd.