Zorgen over piraterij in Straat van Malakka
Rederijen en verzekeraars zijn verontrust over de activiteiten van piraten in de Zuidchinese Zee. Hoewel het aantal incidenten afneemt, neemt de economische schade toe omdat piraten tankers leegpompen.
Over de Zuidchinese Zee lopen de drukste scheepvaartroutes ter wereld. In de eerste negen maanden van dit jaar werden er 188 gevallen van piraterij gemeld. In dezelfde periode een jaar eerder bedroeg het aantal aanvallen nog 233.
Maar het zijn de kapingen op olietankers die reders en verzekeraars schrik aanjagen, meldt Reuters. Op 7 november werd bij Maleisië een Panamese tanker met stookolie gekaapt. Schip en bemanning werden na een paar dagen door de piraten verlaten, nadat ze de lading in kleinere schepen hadden overgepompt. Analisten schatten de waarde van de lading op 2,7 miljoen dollar (2,1 miljoen euro).
Kosten zeevracht omhoog
Het is de tweede kaping van een tanker in een maand tijd. Op 10 oktober werd een Thaise tanker geladen met benzine door piraten gekaapt. Ook dit schip werd volledig leeggepompt. Een regionaal instituut tegen piraterij in Singapore (ReCaap) vermoedt dat de piraten over informanten binnen rederijen beschikken, die hen op de hoogte stellen van de lading. Stookolie en benzine zijn eenvoudig te verhandelen; ruwe olie niet.
Verzekeraars waarschuwen dat de verzekeringspremies voor schepen in het gebied flink zullen stijgen als er meer van dergelijke aanvallen plaatshebben. Ook schepen die omvaren om het gevaar te vermijden maakt het vervoer van en naar China duurder.
Kwart van wereldhandel
De Straat van Malakka is een waterweg tussen het schiereiland Malakka (Maleisië) en Sumatra (Indonesië). Jaarlijks gebruiken meer dan 50.000 schepen de doorgang. Naar schatting een kwart van alle handelsgoederen wereldwijd passeert de straat. Overigens is het water te ondiep voor de allergrootste containerschepen en mammoettankers.
Piraterij komt hier al heel lang voor. Piraten maken gebruik van de geografische situatie; veel eilanden met duizenden baaien maken het gebied lastig te controleren. Bovendien is de zee een lappendeken van territoriale wateren waar verschillende landen het voor het zeggen hebben. Doorgaans enteren piraten vrachtschepen om een deel van de lading te stelen en de bemanning te beroven. Het kapen van tankers om de lading over te pompen is een betrekkelijk nieuw fenomeen.
Gerelateerde onderwerpen:
Chinees vrachtschip via Noordpool naar RotterdamChina wil op zee supermacht zijn
China publiceert vernieuwd militaire beleid