Chinese piloten moeten 'blind' door smog leren vliegen
Piloten die binnen China vliegen moeten een aanvullende opleiding volgen om met beperkt zicht te kunnen landen. Zo kan er ook bij zware smog gevlogen worden.
Natuurlijk, de weersomstandigheden zijn in China soms onstuimig. En het land is zo groot dat het tegelijkertijd kan sneeuwen in het westen, terwijl het oosten door een tyfoon wordt getroffen, het noorden zucht onder droogte en men in het zuiden de korte broek uit de kast haalt.
Maar er is de laatste jaren een hardnekkig fenomeen bijgekomen dat een steeds grotere invloed heeft op het dagelijks leven: smog. Voor de luchtvaart betekent dat verminderd zicht. En bij een zicht minder dan 550 meter mogen piloten niet landen, tenzij ze een aanvullende opleiding hebben gevolgd om met behulp van een Instrument Landing System hun vliegtuig aan de grond te zetten.
Minder zicht
Zware smog beperkt het zicht soms tot 400 meter. Daardoor worden steeds meer vluchten vertraagd, omgeleid of geannuleerd. Om de gevolgen te beperken moeten alle piloten die vanaf de tien drukste Chinese luchthavens op Beijing International Airport vliegen zo'n aanvullende opleiding hebben afgerond.
De maatregel gaat 1 januari in. Chinese vliegtuigmaatschappijen zijn begin dit jaar over de nieuwe vereiste geïnformeerd. Zij laten persbureau Xinhua weten dat de meeste piloten inmiddels de opleiding succesvol hebben afgerond en met behulp van het ILS op Beijing kunnen landen.
Smog vanuit ruimte te zien
En nu maar hopen dat de smog niet nog heftiger wordt, want bij een zicht van minder dan 350 meter is ook de aanvullende opleiding en het ILS-systeem van de tweede categorie niet voldoende.
Hoe ernstig en omvangrijk de smog boven het oosten van China kan zijn is goed te zien op deze satellietfoto op de site van The Atlantic.
Gerelateerde onderwerpen:
China presenteert plan voor schonere luchtChinese luchthavens kampioen vertragingen
Boeing: China heeft 5.580 nieuwe vliegtuigen nodig