China wil verbod op carpoolen opheffen
Na Beijing wil ook Shanghai het wettelijke verbod op carpoolen afschaffen. Het autodelen wordt momenteel nog beschouwd als illegale taxidienst.
In Beijing is het sinds 1 januari toegestaan de auto met anderen te delen en daar een onkostenvergoeding voor te vragen. Shanghai wil dit voorbeeld nu volgen.
Tot nu toe is autodelen verboden, omdat het in China als een illegale taxidienst wordt gezien. Overtreders riskeren boetes die tot wel 50.000 yuan (6.000 euro) kunnen oplopen. Desondanks waren er verschillende sites waar carpoolers elkaar konden vinden. De meeste aanbieders vragen een kleine vergoeding van enkele yuans om de brandstof te betalen.
Verkeer loopt vast
Het verkeer in China's grote steden is hopeloos. Naarmate de welvaart groeit, kunnen steeds meer mensen zich een auto veroorloven. Grote steden proberen de groei te matigen door een beperkt aantal kentekens te verloten (Beijing) of te veilen (Shanghai) en fors te investeren in openbaar vervoer.
De gemiddelde snelheid op de weg is in Chinese steden veel lager dan in andere wereldsteden, blijkt uit cijfers van zakenbank UBS. In Londen beweegt het autoverkeer gemiddeld met 29 kilometer per uur. In New York en Singapore is dat 25 kilometer per uur. Maar in Chengdu (18 kilometer), Guangzhou (17 kilometer) of Shanghai (16 kilometer) is dat veel lager. Beijing spant de kroon, het verkeer beweegt zich daar voort met een gemiddelde snelheid van 12 kilometer per uur. Taxichauffeurs zetten in de Chinese hoofdstad tijdens de spits hun wagen aan de kant omdat in de file de motor laten lopen meer kost dan de taxirit oplevert.
Gerelateerde onderwerpen:
Beijing zet rem op autobezit; minder nieuwe kentekensChina sluit laatste gemeente aan op wegennet
Geduld is belangrijk voor Chinese autoverkoper