Chinees gaat eigen producten waarderen
De Chinese voedselindustrie mag dan te kampen hebben met een vertrouwenscrisis bij de consument; als het gaat om andere productgroepen groeit het vertrouwen in binnenlands product juist. Dat blijkt uit een marktonderzoek van bureau Epsilon International.
Uit een onderzoek naar merkvoorkeuren en -loyaliteit blijkt dat het vertrouwen in made in China is gegroeid van 31% in 2011 naar 43% in 2013. Wel is het zo dat aan buitenlandse merken door Chinezen meer eigenschappen worden toegedicht als 'kwaliteit', 'betrouwbaar' en 'geeft status'.
De groei van de consumentenvoorkeur voor Chinese waar is zeker niet over de hele breedte waar te nemen en kent per branche verschillende oorzaken. Mode is bijvoorbeeld een segment waar de waardering voor binnenlandse producten is toegenomen. De onderzoekers menen dat de Chinese first lady Peng Liyuan hieraan een bijdrage heeft geleverd. De populaire vrouw van president Xi Jinping draagt Chinese haute couture als zij haar man op buitenlandse bezoeken vergezelt. Het opende de ogen van Chinese vrouwen dat je op het hoogste niveau verzorgd voor de dag kan komen in Chinees kledingdesign.
Eigen auto eerst
Ook groeit de voorkeur voor Chinese auto's. Niet zozeer ten opzichte van begerenswaardige mobielen uit Europa, zoals Volkswagen en Audi. Maar wel ten opzichte van Japans fabrikaat. Japan is nu nog de grootste autoleverancier in China, maar heeft te kampen met imagoproblemen rond de Diaoyu/Sekaku-eilanden. Meer nationalistische Chinezen zeggen nu liever een auto van eigen bodem te bezitten dan een Japanse.
Ook in electronica van eigen bodem hebben Chinezen relatief veel vertrouwen. Chinezen weten als geen ander dat veel electronica van westerse merken al in China wordt geproduceerd. Op de markt van mobiele telefoons bijvoorbeeld zijn vier van de vijf grootste merken Chinees; alleen het Zuidkoreaanse Samsung is hier ook groot.
Chinese wereldmerken
Volgens Epsilon zal deze trend doorzetten naarmate merken steeds minder lokaal gaan opereren. Bekende wereldmerken laten hun producten in Chinese fabrieken maken, waarom zouden diezelfde fabrieken geen goed Chinees merk kunnen maken?
Andersom ontstaan er Chinese wereldmerken die elders in de wereld goed worden ontvangen, zoals Lining (sportkleding), Lenovo (computers) en Haier (consumentenelectronica). Waarom zouden die op de thuismarkt worden veronachtzaamd?