Dramatische oproep aan zoon op voorpagina
Een Chinese moeder heeft een advertentie op de voorpagina van de Melbourne Daily geplaatst waarin ze haar zoon vraagt naar huis te komen voor Chinees nieuwjaar. Moeder belooft niet verder aan te dringen op een huwelijk.
"Peng, ik heb je meermalen geprobeerd te bellen, maar je neemt niet op. Misschien is dit de enige manier om jou mijn boodschap over te brengen. Mama en papa zullen nooit meer bij je aandringen om in het huwelijk te treden. Kom alsjeblieft thuis voor het nieuwe jaar! Liefs, moeder."
Een hartekreet, maar dan op de voorpagina van een krant voor de Chinese gemeenschap in Melbourne. Volgens de Taiwanese nieuwssite Want China Times is de advertentie gezet door een vrouw uit Guangzhou. Haar zoon heeft besloten na een studiejaar in Melbourne te blijven en heeft het contact met het ouderlijk huis verbroken. Een advertentie over de hele voorpagina kost 2.800 Australische dollar (ruim 1.800 euro).
Maatschappelijk debat
Op het Chinese internet wordt intensief over de kwestie gedebatteerd. Veel sociale problematiek komt in de advertentie samen. Familiebanden, respect en zorg voor je ouders, gezichtsverlies, studeren in het buitenland, immigratie, de bemoeienis van ouders met het liefdesleven van hun kinderen en -al weten we het niet in dit geval- homoseksualiteit.
Het zijn onderwerpen die in deze tijd van het jaar allemaal actueel zijn. Chinees Nieuwjaar is bij uitstek een familiefeest, dat veel gezelligheid, maar ook stress oplevert. Voor singles zijn er zelfs partners te huur die je op familiebezoek vergezellen om de ouders gerust te stellen.
Gerelateerde onderwerpen:
Te huur: bezoek aan oudersLentefestival begonnen: tijd voor de grote trek