Coca-Cola viert 35e verjaardag in China met investeringen
Coca-Cola gaat zijn investeringen in China het komend jaar met 4 miljard dollar opvoeren. Het geld wordt gestoken in een nieuwe fabriek en de distributie in delen van China waar het nog niet actief is.
1978 Was het jaar dat de eerste blikjes cola naar China werden verscheept. Een jaar later kreeg Coca-Cola toestemming om een Chinese onderneming op te zetten. Vandaag de dag heeft de frisdrankgigant 42 fabrieken in China, met meer dan 50.000 werknemers.
Maar daarmee is de coke niet op, want gemiddeld consumeren Chinezen jaarlijks nog maar 39 producten van de frisdrankgigant, tegenover 400 producten die Amerikanen per jaar drinken. Dat gemiddelde zegt niet zoveel, want Coca-Cola is nu eigenlijk alleen in de grote miljoenensteden in het Oosten en toeristenbestemmingen te vinden. Een groot deel van de investeringen zijn dan ook bedoeld om de kleinere miljoenensteden en het westen van het land te ontsluiten. Ook komt er een 43e fabriek in Shijiazhuang, de hoofdstad van de noordelijke provincie Hebei.
Voortdurende groei
Coca-Cola verwacht de komende jaren voortdurende groei in China en wil van het land zijn grootste afzetmarkt maken. "Deze steden en gebieden zijn in een ander stadium van economische ontwikkeling", aldus Coca-Cola-topman Ahmet Bozer in een interview met Chinese journalisten, "maar ze herbergen een enorm potentieel."
Coca-Cola is het meest gekochte merk ter wereld. Naast Coca-Cola en zijn light-versies, zijn ook Fanta, Sprite en het mineraalwater Dasani speerpunten van het bedrijf, dat in totaal meer dan 500 verschillende drankjes produceert.
China is voor Coca-Cola de derde markt ter wereld, na de VS en Mexico. Van iedere 100 dollar die het verdient, komen er 8 uit China. Het bedrijf is er marktleider in het segment van (koolzuurhoudende) frisdranken, voor Pepsi. Het gaat er onder meer de strijd aan met sterke Chinese merken als Master Kong en Wahaha.