Nummer 2 internetwarenhuis naar beurs New York
De Chinese internetgigant JD.com heeft een beursnotering in de VS aangevraagd. Het bedrijf wil bij beleggers 1,5 miljard dollar ophalen.
JD.com is na Alibaba het grootste webwinkelbedrijf van China. Het bedrijf heeft 35,8 miljoen actieve klanten. In de eerste negen maanden van 2013 handelde het 211,7 miljoen orders af met een omzet van meer dan 6 miljard euro.
De webwinkel wil het geld gebruiken om acquisities te kunnen doen en zijn distributie te verbeteren.
Buitenlandse ambities
Het bedrijf werd in 1998 opgericht door Richard Liu. Afgelopen jaar veranderde het de bedrijfsnaam van 360Buy naar JD.com, eigenlijk een terugkeer naar het allereerste begin van zijn activiteiten toen het bedrijf nog Jongdong Mall heette.
JD.com verkoopt online consumentenproducten, van huishoudelijke apparatuur, electronica, kruideniersproducten en tickets. Anders dan Alibaba houdt JD.com de fulfillment in eigen handen; het bedrijf heeft eigen pakhuizen, distributiecentra en bezorgers. Sinds 2012 heeft het bedrijf ook een Engelstalige site gericht op buitenlandse webshoppers.
Externe financiers
Het bedrijf trok al eerder extern geld aan van investeerders, zoals een Canadees pensioenfonds voor leraren, de Saoedische prins Alwaleed bin Talal en twee hedgefunds. Oprichter Liu beschikt nog over 46 procent van de aandelen.
Voor de beursnotering in de VS maakt JD.com gebruik van een juridische constructie om Chinese wetten over buitenlandse investeringen in strategische sectoren te omzeilen. Beleggers kopen een economisch belang in een variable interest entity (VIE) in plaats van een eigendomsbelang.
Gerelateerde onderwerpen:
604 Miljoen Chinezen op het internet'Alibaba gaat dit najaar naar de beurs'