Verkoop luxe-artikelen onder druk
De Chinese markt voor dure horloges, merkkleding en sieraden is vorig jaar maar met 2 procent gegroeid. Met name luxeproducten voor mannen zijn veel minder verkocht.
Rara, hoe kan dit nou weer? Er zijn steeds meer Chinezen die zich exclusieve artikelen kunnen veroorloven (en daarmee hun rijkdom kunnen etaleren). Maar de verkoop van dat soort producten groeit minder hard...
Volgens de consultants van Bain & Co is die terugval te wijten aan de groeiende groep Chinezen die in het buitenland op vakantie gaat en daar luxegoederen aanschaft. Schoenen, handtassen en sieraden zijn daar vaak goedkoper dan in China. Volgens het rapport wordt tweederde van alle luxeproducten in het buitenland gekocht. Van alle luxeproducten die wereldwijd worden aangeschaft, wordt 29 procent door Chinezen gekocht.
Sobere uitstraling
Maar die buitenlandse aankopen verklaren niet waarom de markt van luxeproducten voor vrouwen wel flink groeide, maar die voor exclusieve hebbedingetjes voor mannen juist afnam. De verkoop van dure horloges bijvoorbeeld daalde in 2013 met 11 procent.
Bain & Co denkt dat de anti-corruptie- en soberheidscampagne van de communistische partij hier een grote rol speelt. Bestuurders, hoge ambtenaren en management van staatsbedrijven zijn voorzichtiger geworden met het aannemen van dure geschenken en het etaleren van hun rijkdom.
Vraaguitval
Ook het Chinese ministerie van handel constateert een vraaguitval naar exclusieve producten. Het ministerie constateert groeiende consumentenbestedingen rond Chinees Nieuwjaar, maar rapporteert minder vraag naar exclusieve dranken en zeebanket.
Gerelateerde onderwerpen:
'Rode adel stalt vermogen in belastingparadijzen'Chinezen reizen 97 miljoen keer naar buitenland
Partij op zoek naar verborgen rijkdom van leden