Sina Weibo denkt aan beursgang in de VS
Het Chinese internetplatform Sina Weibo wil in het tweede kwartaal van 2014 naar de beurs in New York. Het nieuws volgt nadat het bedrijf voor het eerst in zijn bestaan winst boekte.
Sina Weibo heeft Goldman Sachs en Credit Suisse in de arm genomen om naar de beurs te gaan. Dat meldt de Financial Times. Het Chinese internetbedrijf wil nog voor de zomer een beursnotering hebben in New York.
Volgens FT wil Sina Weibo 500 miljoen dollar ophalen met een aandelenemissie. Dat zou betekenen dat de waarde van het bedrijf op 7 tot 8 miljard dollar wordt geschat.
Goed en slecht nieuws
Het nieuws over een beursnotering komt op een bijzonder moment. Enerzijds meldt Sina Weibo een winst van 2,3 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2013 op een omzet van 56 miljoen euro. De advertentieomzet van Sina Weibo is afgelopen jaar fors gestegen, nadat Alibaba een belang van 18 procent in het platform heeft genomen.
Anderzijds heeft Sina Weibo al maandenlang te maken met een terugloop in gebruikers en gebruik. Sina Weibo zag het aantal gebruikers afgelopen jaar met 27 miljoen teruglopen tot 281 miljoen, volgens cijfers van het China Internet Netwerk Informatie Centrum.
Wat is Sina Weibo?
Weibo is de Chinese variant van Twitter. Een sociaal netwerk gebouwd rond korte berichten van 140 tekens, waarbij bedacht moet worden dat met Chinese karakters veel meer informatie kan worden gedeeld in 140 tekens dan op Twitter.
Weibo is een soortnaam geworden. Grote Chinese internetbedrijven hebben hun eigen variant; dus Sina Weibo is de Weibo-dienst van internetbedrijf Sina. Van de drie grote aanbieders is Sina Weibo ondanks een terugloop in gebruikers nog altijd de grootste. Sina wil deze dienst nu naar de beurs brengen.
Te laat naar de beurs
Analisten stellen zich de vraag of Sina Weibo over zijn hoogtepunt heen is - en dus te laat naar de beurs gaat. Want waarom is Sina Weibo 9 procent van zijn klanten verloren? Dat zou te maken kunnen hebben met de toenemende overheidscontrole op China's sociale media.
Bloggers zijn voorzichtiger geworden met het schrijven van berichten of het doorsturen daarvan. Enkele grote bloggers met miljoenen volgers (Big V) zijn er zelfs mee opgehouden. Daarmee is de inhoud van Weibo voor veel gebruikers minder interessant geworden. Een deel wijkt uit naar WeChat, waar je berichten deelt met een groep, in plaats van met iedereen. Dan kun je makkelijker delen wat je vindt, zonder dat de Chinese overheid meekijkt.
Een prima achtergrondartikel over de teruggang van Weibo en de opkomst van WeChat van kenner van Chinese social media Ed Sander lees je op China2025.
Gerelateerde onderwerpen:
Chinese internet uren in de war; mogelijk hackaanval604 Miljoen Chinezen op het internet
Weibo-gebruikers slaan terug; politiechef geschorst