Zuidkoreaanse muziek verovert China
De Zuidkoreaanse platenmaatschappij YG entertainment opent een kantoor in China. Het platenlabel, bekend van het succesvolle nummer Gangnam Style van zanger Psy, denkt geld te verdienen met een serie van concerten.
China's popmarkt wordt gedomineerd door Mandopop van eigen bodem. Maar de populariteit van Zuidkoreaanse muziek (Hallyu of K-pop) neemt toe. Boyband Big Bang (foto), rapper G-Dragon en Psy zijn overal in China te horen.
Maar geld verdienen met muziek of merchandise valt in een land als China niet mee. Hoewel China de tweede economie ter wereld is, staat het qua omzet in de muziekindustrie slechts op een 20ste plaats. Volgens cijfers van de International Federation of the Phonographic Industrie (Infi) is de omzet van muziek in China goed voor 92,4 miljard dollar in 2012. Pas sinds 2010 is een wet van kracht die radio- en tv-stations dwingt royalties te betalen voor uitgezonden muziek. Meer dan 400 miljoen internetgebruikers beluisteren en downloaden muziek gratis. In de markten van het land liggen goedkope cd's en dvd's waarvan de herkomst onduidelijk is.
In maart bevochten drie zwaargewichten uit de muziekindustrie, Sony Entertainment, Universal en Warner, nog gezamenlijk een schikking met de Chinese internetsite Sohu over afdracht van royalties.
Alternatieve geldstromen
YG wil nu met een serie van evenementen de populariteit van zijn artiesten te gelde maken. Het Chinese kantoor moet bovendien zorgen voor geldstromen uit sponsoring. Behalve YG werkt nog een grote Zuidkoreaanse platenmaatschappij aan ontginning van de Chinese markt; SM Entertainment laat zijn in Azië populaire boyband Exo voortaan ook in het Mandarijn zingen.