Tencent neemt aandeel in JD.com
De Chinese internetprovider Tencent neemt een aandeel van 15 procent in JD.com. Samen willen ze de strijd aanbinden met Alibaba.
Tencent heeft maandag bekend gemaakt dat het 214,7 miljoen dollar betaalt (155 miljoen euro) voor een minderheidsaandeel in JD.com. Tencent krijgt tevens het recht om bij een beursgang van JD.com 5 procent van de aandelen bij te kopen.
Daarmee ontstaat een monsterverbond tussen twee grote partijen op het Chinese internet. Tencents e-commerce activiteiten hebben een marktaandeel van 5,68 procent; JD.com's marktaandeel is 18,16 procent. Onderdeel van de deal is dat JD.com alle e-commerce activiteiten van Tencent onder zijn hoede krijgt.
Groeipotentieel
Maar de grootste kans ligt in de enorme klantenbestand van Tencent. JD.com heeft 36 miljoen geregistreerde gebruikers. Maar Tencent heeft meer dan 600 miljoen klanten.
Tencent is het internetbedrijf dat de populaire diensten Tencent QQ en WeChat aanbiedt. De samenwerking biedt kansen om de strijd aan te gaan met China's grootste e-commercebedrijf: Alibaba. Het marktaandeel van Alibaba's business-to-consumer platform Tmall is nu nog 49,1 procent. Ook op het gebied van consumer-to-consumer marktplaatsen zijn JD.com en Alibaba concurrent.
Beursgang
In januari werd bekend dat JD.com voor het eerst in zijn geschiedenis winst heeft gemaakt. Het bedrijf bereidt een beursgang op Wall Street voor. Tencent haalt zijn meeste omzet uit het aanbieden van online games voor pc's en mobieltjes.
Ook van Alibaba wordt verwacht dat het later dit jaar naar de beurs gaat.
Gerelateerde personen:
Richard LiuGerelateerde onderwerpen:
Nummer 2 internetwarenhuis naar beurs New York'Alibaba gaat dit najaar naar de beurs'