Alibaba neemt aandeel in Chinese retailer
E-commercegigant Alibaba neemt een aandeel van 10 procent in retailer Intime. Met de overeenkomst wil Alibaba zijn distributie verbeteren.
Alibaba telt in totaal 5,6 miljard Hong Kong dollar neer voor een belang in Intime (550 miljoen euro). Voor dat bedrag krijgt Alibaba 220,5 miljoen aandelen, maar ook een obligatie die in aandelen is om te zetten.
De twee bedrijven zetten samen een bedrijf op voor online to offline-diensten. Dat bedrijf gaat lokatiegebonden aanbiedingen voor smartphone-gebruikers ontwikkelen.
Bricks en clicks
Intime is een Chinese retailer die 26 warenhuizen en 4 winkelcentra exploiteert. Het voordeel voor Intime is dat het een prominente plek in Alibaba's succesvolle b-to-c-website Tmall krijgt.
Alibaba profiteert doordat het gebruik kan maken van Intime's distributienetwerk en de mogelijkheid voor consumenten om online bestelde producten in Intime's winkels op te halen.
Serie investeringen
Alibaba gelooft dat het de strijd om 618 miljoen Chinese internetgebruikers kan winnen door te garanderen dat overal in China binnen 24 uur bestelde producten kunnen worden geleverd. Het werkt op het gebied van distributie al samen met vijf pakketdiensten binnen Cainiao.
Het is de derde grote investering van Alibaba deze maand; eerder nam het een belang in het tv-productiebedrijf ChinaVision en een aandeel in Tango, een chat-applicatie die de concurrentie met WeChat van Tencent aan moet gaan. Verwacht wordt dat Alibaba binnenkort een beursgang in New York aankondigt.
De Wall Street Journal heeft een handig overzicht van de Chinese internetmarkt op zijn site gezet.
Gerelateerde personen:
Jack MaGerelateerde onderwerpen:
Alibaba wil op Wall Street naar de beursTencent neemt aandeel in JD.com
Proef met tien private banken