Dozijn Chinese bedrijven in Top-100 Wereldmerken
Van de 100 waardevolste merken ter wereld zijn er 12 Chinees. Maar hun potentie is beperkt als ze niet uitgroeien tot internationale merken.
Kent u Tencent? Toch is dit Chinese internetbedrijf dat instant messaging-diensten levert aan 800 miljoen actieve gebruiker meer geld waard dan Facebook.
Dat berekende de internationale communicatiemoloch WPP uit voor de belangrijkste merken in de wereld door financiële gegevens te combineren met de mening van bestaande en potentiële klanten. Op die manier wordt de merkwaarde vastgesteld, waarin bestaande prestaties worden gecombineerd met de potentie van het bedrijf in de nabije toekomst.
Grenzen aan de groei
Het merk dat de BrandZ top-100 aanvoert is Apple. In de lijst zien we veel bekende wereldspelers als Google, IBM, McDonald's en Coca-Cola. Maar er komen ook 12 Chinese merken in voor, veelal staatsbedrijven. Telefoonbedrijf China Mobile is de grootste van het rijtje. Ondanks de economische crisis in de wereld, groeide de merkwaarde van de meeste van deze 12 Chinese bedrijven, dankzij hun gestaag doorgroeiende thuismarkt.
De onderzoekers merken wel op dat Chinese bedrijven letterlijk tegen de grenzen van hun groei oplopen, als zij niet internationaler worden.
Chinese merken in BrandZ top-100 2013
10) China Mobile (telecom) +18%
16) ICBC (bank) -1%
21) Tencent (internet) +52%
22) China Construction Bank (bank) +12%
33) Baidu (internet) -16%
37) Agricultural Bank of China (bank) +12%
57) China Life (verzekeringen) +5%
58) Bank of China (bank) +10%
65) PetroChina (olie en gas) +11%
67) Sinopec (olie en gas) -6%
73) Moutai (alcoholische dranken) +3%
84) Ping An (verzekeringen) +4%
Gerelateerde personen:
Robin LiMa Huateng