China overweegt bouw hogesnelheidstrein naar VS
Chinese wetenschappers onderzoeken de aanleg van een netwerk van kogeltreinen die een groot deel van de wereld moet omvatten. Het meest ambitieuze project is een verbinding van 13.000 kilometer tussen China en de Verenigde Staten.
Toekomstmuziek of dichterbij dan we denken? Volgens de Chinese wetenschapper Wang Mengshu, spoorwegdeskundige van de Chinese Academie van Ingenieurs is de technische knowhow aanwezig om China per spoor te verbinden met Taiwan, Singapore, Europa en de VS.
Volgens Wang is bij de uitbreidingsplannen van het Chinese hogesnelheidsnetwerk al rekening gehouden met toekomstige verbindingen naar verre buitenlanden. De binnenlandse trajecten van deze verbindingen worden dus momenteel al aangelegd. Verschillende Chinese media berichten vrijdag over de plannen.
Van Taiwan tot Singapore...
Het eenvoudigste deel van het netwerk is een verbinding met Taiwan. Die moet volgens Wang tussen de Chinese provincie Fujian en Taipei gaan lopen. Daarvoor moet een onderzeese tunnel van 180 kilometer worden geboord, meer dan drie keer zo lang als de langste spoortunnel op dit moment.
In het zuiden kan vanuit Kunming een verbinding worden aangelegd met Myanmar. Daarvoor moet een 30 kilometer lange tunnel worden uitgehakt door de bergen die beide landen scheiden. De lijn kan worden doorgetrokken door Thailand en Maleisië tot aan Singapore.
...en van Turkije tot de VS
Op de tekentafel ligt ook een verbinding in westelijke richting. Die moet van Urumqi door Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran naar Turkije lopen en mogelijk naar Duitsland worden doorgetrokken.
Maar het klapstuk van alle plannenmakerij is een verbinding tussen het noordoosten van China naar de VS. Wang schetst een verbinding die door Rusland loopt, door een 200 kilometer lange tunnel onder de Beringstraat naar Alaska, door Canada naar de VS. Het gaat om een 13.000 kilometer lang traject, waar zelfs een hogesnelheidstrein twee dagen over doet.
Realiteitszin
Wang bezweert dat alle plannen serieus door de Chinese overheid worden onderzocht. Met Myanmar en Thailand zouden zelfs al gesprekken plaatsvinden over de financiering van het project. China zou de aanleg voorschieten en beide landen zouden in grondstoffen terugbetalen. Dat is een financieringswijze die China ook hanteert bij de aanleg van infrastructurele projecten in Afrika en Zuid-Amerika.
Een andere spoorwegexpert, Li Hongchang van de Beijing Jiaotong universiteit is sceptisch. Hij denkt dat Wang zich teveel op de technische mogelijkheden richt en te weinig naar de politieke realiteit kijkt. Li wijst op de gesprekken met vele verschillende overheden die de projecten ingewikkeld en tijdrovend maken. Hij vraagt zich af of de lijnen voldoende reizigers uit het vliegtuig lokken. Ook zou het decennia duren voordat andere landen China hebben terugbetaald.
Exportproduct
Met 11.000 kilometer spoor heeft China het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld. Met de aanleg van de tweede fase is besloten tot de aanleg van nog eens 12.000 kilometer.
China hoopt dat de hogesnelheidstrein een belangrijk hightech exportproduct wordt. Het overlegt met onder meer Turkije, Marokko, Kenia en de VS over de aanleg van nieuwe snelle verbindingen en het leveren van materieel. Het kan aantrekkelijk offreren doordat de bouwers nauw samenwerken met Chinese staatsbanken die onder gunstige voorwaarden leningen kunnen verstrekken.
Gerelateerde onderwerpen:
China bouwt langste tunnel ter wereldXi doet oproep voor ijzeren Zijderoute
Mini-maatregelen moeten economie stimuleren