economie cultuur politiek RSS

Chinese middenklasse wil meer luxe

De voortdurende economische groei in de afgelopen jaren, voedt het verlangen naar luxe producten. Naast betere voedselwaren, biedt dat kansen voor de automakers en verleners van financiële diensten, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen.  

De marktonderzoekers zien een groeiende middenklasse in grote steden met -voor Chinese begrippen- goede inkomens van 10.000 tot 30.000 yuan per maand (1.200-3.600 euro). Met de groei van hun salaris zijn ze meer gaan besteden aan voedselwaren. Nu willen ze ook geld uitgeven aan andere luxeproducten, zoals auto's, credit cards en verzekeringen.

Nielsen onderzocht ook het consumentenvertrouwen in China. Dat staat op 108 punten; dat betekent dat er meer mensen positief zijn over de economische situatie van het land dan negatief. Het cijfer is stabiel, maar wel 15 punten hoger dan het wereldgemiddelde. Niet geheel verwonderlijk is het consumentenvertrouwen het hoogst in het oosten van China (113).

 

Kleine groep

Dat de groeiende economie niet iedereen bevoordeeld blijkt ook uit de cijfers: slechts 21 procent van alle respondenten verwacht komend jaar meer geld te kunnen uitgeven aan voedsel. Nielsen bevraagde voor het onderzoek 29.000 Chinezen met een internetaansluiting.

donderdag 23 mei 2013



Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder