economie cultuur politiek RSS
C
Chen Guangbiao

Chen Guangbiao

Chen Guangbiao (1968) is een rijke ondernemer en filantroop. Maar hij is vooral bekend vanwege zijn mediastunts. Je zou hem de Richard Branson van China kunnen noemen. Alleen heeft hij zijn rijkdom verworven met zijn recyclingbedrijf Huangpu.

In 2008 deed hij voor het eerst van zich spreken toen hij cash uitdeelde aan aardbevingsslachtoffers. In 2012 gaf hij de eigenaren van vernielde Japanse auto's een nieuwe (Chinese) auto. Tussendoor deelde hij gekleed in een felgroen uniform blikjes frisse lucht uit om te protesteren tegen smog en sloeg zijn Mercedes kort en klein omdat die teveel brandstof gebruikt.

Op de valreep liet hij in 2013 van zich horen met het plan de New York Times te kopen. Serieus of mediastunt? Volgens Chen zelf is hij bloedserieus en is hij op het idee gekomen nadat hij twee keer een advertentiepagina kocht om een open brief te publiceren over Sino-Japanse betrekkingen. "Iedere wereldleider leest de NYT." Hij wil de krant gebruiken om de wereld een stukje beter te maken. Daarvoor moet er wel wat veranderen, want de huidige redactie is 'niet fair en vooringenomen' in zijn berichtgeving over China.

Hu is Hu