China's drijvende nationale trots
Het fotograferen van militairen, materieel of bases kan je in China in grote problemen brengen. Voordat je het weet word je van spionage beschuldigd. Maar als er reden is voor nationale trots, verspreidt het Chinese staatspersbureau Xinhua zelf fotomateriaal.
Op de foto de Liaoning (vernoemd naar een provincie), het eerste vliegdekschip van de Chinese marine. Eerlijk is eerlijk; het is een tweedehandsje bouwjaar 1988 van de Oekraïne. De Chinezen kochten het van motoren, wapentuig en electronica gestripte schip in 1998 met de belofte er een drijvend casino van te maken. Eind 2012 dook het echter op in nieuwe glorie. Bekijk hier de fotoserie van China's trots; die bij patriotistische Chinezen op groot enthousiasme kan rekenen. Er liggen plannen voor meer vliegdekschepen op de Chinese tekentafels.
Dat komt goed uit. China heeft verschillende claims op eilanden in de regio. Daar past spierballenvertoon bij richting Rusland en de Verenigde Staten.
Tot de jaren '70 was de Chinese marine vooral gericht op kustverdediging. Daarna kwamen grotere schepen die de zeeën rond het moederland kunnen bestrijken. Ook werd fors geïnvesteerd in een vloot van onderzeeboten. Eerst worden in het buitenland een of enkele exemplaren gekocht. Op basis van die techniek en ervaring volgen al snel eigen ontwerpen.
Maar de marine heeft ambities die verder reiken dan de eerste eilandenring (Japan-Taiwan-Filipijnen). Om daarbij luchtsteun te garanderen zijn vliegdekschepen nodig; vliegbases op het vasteland liggen dan immers te ver weg.
Merk overigens op dat het dek van de Jiaoling op de foto's altijd leeg is. Het schip is pas sinds kort (opnieuw) in de vaart en Chinese piloten hebben geen ervaring met het landen op en opstijgen vanaf vliegdekschepen. Daartoe worden zij nu opgeleid. Als je een foto ziet met veel vliegtuigen op het dek, dan is het waarschijnlijk een fotomontage.