President Xi neemt een taxi (of toch niet)
Heeft de Chinese president Xi Jinping zich per taxi laten vervoeren in Beijing? Het is de droom van iedere pr-adviseur van de Chinese leider. Het is alleen helaas niet waar.
Donderdag meldde Ta Kung Pao, een pro-Chinese krant in Hong Kong, dat de Chinese leider met een begeleider op 1 maart incognito een taxiritje had gemaakt. Het bericht citeerde de chauffeur (Guo Lixin) en bevatte details over de route (van zijn ambtswoning naar het Diaoyutai Guest House Hotel), lengte van de rit (8,2 kilometer), de duur (26 minuten) en zelfs de fooi die Xi achterliet (3 yuan op een ritprijs van 27 yuan). Xi had met de taxichauffeur gesproken over -hoe kan het ook anders- luchtvervuiling en spitsdrukte.
Canard
Al snel circuleerde het bericht op China's sociale netwerk Weibo. Veel gebruikers zagen een bevestiging van het beeld dat Xi een sobere stijl heeft en oprecht is geïnteresseerd in het leven van de gewone Chinees. Het bericht kreeg nog meer gewicht toen het werd overgenomen door Chinese staatsmedia.
Het bericht werd alleen vrijdag weer ingetrokken. Het artikel van Ta Kung Pao werd door het Chinese staatspersbureau Xinhua omschreven als 'een onjuist verhaal'. Vervolgens verdwenen alle berichten op de nieuwssites en was het bij Weibo niet meer mogelijk zoekopdrachten met de combinatie Beijing en Taxi te versturen.
Lage service en slechte beschikbaarheid
Beijings taxi's staan momenteel volop in de belangstelling. Er wordt door de bewoners van China's hoofdstad veel geklaagd over service en beschikbaarheid. Veel taxichauffeurs zetten hun taxi's gedurende de spitsuren langs de kant, omdat ze vanwege de enorme opstoppingen in die uren met verlies rijden.
Hun vaste kosten (huur van de taxi en brandstof) stijgen, terwijl de taxitarieven al sinds 2005 bevroren zijn. Eeder deze maand werd bekend dat de taxitarieven deze zomer worden aangepast, maar onbekend is nog met hoeveel.
Insiders denken dat het instaptarief van 10 naar 15 yuan zal stijgen. Dat bedrag is al sinds 1998 onveranderd. Na de eerste drie kilometer gaat de klant dan 2,4 yuan in plaats van 2 yuan betalen. Een yuan is ongeveer 12 eurocent.
De verhoging wordt door Beijings taxichauffeurs verwelkomd, maar zij vrezen tegelijkertijd dat de subsidie die zij op brandstof krijgen zal worden afgebouwd.